maandag 17 juli 2017

Faust & Helena

Kunsthistorisch Museum te Wenen
Niets

Iets zegt mij dat ik weet,
broos en bandeloos.
’t Niets is als een afgewend hoofd…,
stil en tandeloos.

Waag het gewagen,
zie het gerecht,
man verwikkeld in eindeloos gevecht,
mens verloenst terwijl het ‘m gaat dagen.

Schrik. Geschreckt, …geweckt.
Eindeloos, eindeloos!, triomferen Hexen.
Harpijen verlustigt: zie ‘m daar staan, naakt; appetijtelijk vlees!;
we vullen z’n beker, overlopende vrees!

Ha! Macht der suggestie zwelt aan,
terwijl wij koren al ‘t addergebroed.
Niets kan hem zalven, zelfs geen heldenmoed..,
niets zal hem wekken, slechts-slecht-vergaan.

Helena verschoont zijn voorhoofd,
dat baadt in zweet
en streelt zijn wangen, verzacht ’t leed,
oog in oog met Faust, geoorloofd.

(J.W.)



Vandaag enkel dit gedicht. Heb het behoorlijk druk momenteel. Kom een andere keer op dit onderwerp terug.


Music
Eurithmics
The Miracle of Love

7 opmerkingen:

  1. Mieke Mosmuller wijdt momenteel op haar reflectieblog artikelen aan het zogenaamde en zogeheten 'niets'. Prikkelend, interessant en leerzaam. Aan 'het niets' zitten uiteraard verschillende aspecten vast. Bij het slot van haar blog Abstract denken (Mieke Mosmullers reflectieblog, 12 juli 2017) haalt ze een relevante boeknotitie van Friedrich Rittelmeyer aan; Mosmuller:

    'In 'Meine Lebensbegegnung mit Rudolf Steiner' schreef Friedrich Rittelmeyer:'

    'Eens, later, maakte iets dat ik vroeg:' Waar zijn de 'ingewijden' nu, terwijl een werk als het uwe op het spel staat? 'Hij antwoordde:' Spirituele waarheden moeten nu door de menselijke gedachte worden begrepen. Als u deze ingewijden vandaag zou ontmoeten, zou u er misschien niet in kunnen vinden wat u zoekt. Zij hadden hun opgaven meer in vroegere incarnaties. Tegenwoordig moet het denken van de mens worden gespiritualiseerd.".

    Ja. En spiritualiseren van het denken van de mens, het denkleven, is bepaald geen sinecure, geen lichte levensopgave. Mij is dat ook duidelijk. Alleszins.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Noot 2

    Poëzie en proza schrijf ik mede op basis van eigen levenservaringen. Met het hart. Concrete ervaringen die ik discreet deel. Een Faust streven wortelt in iedere menselijke ziel.

    De egokracht van de Faustgestalte, men kan hem leren kennen in literaire werken, tegelijk rumoert hij reëel in ’s mens ziel als krachtige ontwikkelingsdrang, is sterk, enorm sterk. Faust heeft onder andere te stellen met verwisselingen, gedaanteveranderingen en parasitaire schelmenstreken, met Mefistofeles aan zijn zijde, vaak in de vorm van zinsbegoochelingen. Daar moet hij doorheen. Valt verduiveld niet mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Noot 3

    Faust tot Mefistofeles:
    "[…] In jouw Niets hoop ik het Al, alles wat bestaat, het Universum, te vinden. […]"

    Uit: Faust, deel 2, scéne Sombere galerij van Johann Wolfgang von Goethe (1749 – 1832)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Noot 4

    Tekstcitaat 2, (vervolg)commentaar op GA 272, bladzijde 30 tot en met 32; Rudolf Steiner over Faust, Helena, De Moeders, een materieel bewustzijn en de ontwikkeling van een helderziend bewustzijn:

    “[…] Nadat Faust de gebeurtenissen aan het hof van de keizer heeft meegemaakt begint hij te zien wat niet meer in de zintuigelijke wereld is, de geest van Helena die eeuwen geleden geleefd heeft. Zij moet door Faust worden gevonden. Zij kan niet in de fysieke wereld worden aangetroffen. Faust moet zich in de geestelijke wereld begeven. Mefistofeles bezit de sleutel naar die wereld, hij kan deze geestelijke wereld echter niet zelf binnentreden, hij kan ze verstandsmatig beschrijven. Hij kan zeggen: jij zult afdalen, men kan ook zeggen, jij zult opstijgen. Feitelijk beschrijft hij dan de geestelijke wereld waarin Faust zal binnenduiken, om ze bovenzinnelijk te leren kennen, om daarin de geest te vinden, het onsterfelijke, het eeuwige dat is overgebleven van Helena. Een woord valt, een wonderlijk woord: Faust moet naar De Moeders afdalen. Wat zijn de ‘Moeders’? Wanneer men precies zou willen uitdrukken wat De Moeders zijn, zou men er uren over kunnen praten. Hier hoeven wij nu alleen te zeggen dat voor de geesteswetenschap De Moeders altijd dat waren wat de mens leert kennen wanneer zijn geestelijke ogen worden geopend. Wanneer hij naar de fysieke wereld kijkt, ziet hij alle dingen begrenst. Als hij de geestelijke wereld binnentreedt komt hij in iets terecht dat waaruit alle fysieke dingen zo uitkristalliseren zoals ijs uit een watervijver. Zoals iemand die het water niet kon zien zou zeggen: daar is niets anders als ijs, het doemt op uit het niets, - zo zegt degene die de geest niet kent: er bestaan alleen fysieke dingen. Hij ziet de geest niet die tussen en achter de fysiek-zintuigelijke dingen steken, waaruit alle fysiek-zintuigelijke dingen zich vormen, zoals ijs uit het water. Daar waar de basisoorzaken van de fysieke dingen gelegen zijn, die voor de fysieke ogen niet meer zichtbaar zijn, daar zijn De Moeders. Mefistofeles is het wezen die dat verstand moet uitbeelden dat enkel dat kent wat uiterlijk in de ruimte is uitgebreid, die weliswaar weet dat er een geestelijke wereld bestaat, maar die niet in haar kan binnendringen. Mefistofeles flankeert Faust, zoals tegenwoordig naast de geestesvorser de materialistische denker staat, die zegt: ach jij geesteswetenschapper, jij antroposoof, jij wil in de geestelijke wereld schouwen? Dat bevat in het geheel niets, dat is allemaal gedroomd. Dat alles is niets. – De geestesvorser roept deze materialisten toe, die met zekerheid willen voortbouwen op wat de microscoop en de telescoop laten zien, die echter alles wat achter de verschijnselen ligt willen verloochenen: “In jouw Niets hoop ik het Al, alles wat bestaat, het universum, te vinden”. Zo staat de spirituele mens tegenover de materialistische denker als iemand die daar waar de ander niets ziet juist de geest hoopt te vinden. Voortdurend staan ze als twee gezaghebbenden tegenover elkaar. En van begin af aan staat Mefistofeles zo tegenover Faust als de geest die naar de deur kan leiden, maar die de poort zelf niet kan doorschrijden. De antroposoof of geesteswetenschapper zegt niet: de materiële wetenschap stelt niets voor, is onnodig. – Hij zegt: deze wetenschap moeten we ernstig nemen, haar bestuderen, maar ze biedt enkel de sleutel, ze leidt ons daarnaar toe waar pas het echte ware geestelijke leven te vinden valt. [...]"

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Noot 5

    Tekstcitaat 2, (vervolg)commentaar op GA 272, bladzijde 32; Rudolf Steiner over Faust, Helena, De Moeders, een materieel bewustzijn en de ontwikkeling van een helderziend bewustzijn:

    "[...] Dan daalt Faust af naar het Rijk van De Moeders. Het lukt hem de geest van Helena naar boven te leiden. Maar hij is nog niet rijp om deze geest werkelijk te verbinden met zijn eigen ziel. Daarom is er de scéne waarin Faust in hartstocht ontsteekt, waarin hij met zinnelijke, wellustige hartstocht het toonbeeld van Helena om de armen wil slaan. Daarom wordt hij daar teruggestoten. Zo vergaat het iemand die uit egoïstische persoonlijke gevoelens de geestelijke wereld wil naderen. Zoals Faust wordt hij teruggeduwd als hij uit het Rijk van De Moeders de geest van Helena heeft gehaald. Faust moet eerst rijp worden. Hij moet leren inzien hoe werkelijk drie geledingen van de menselijke natuur samenkomen: (1) de onsterfelijke geest, die verscheidene levens en belichamingen doorloopt; (2) het lichaam dat zich tussen geboorte en dood uitleeft; en (3) de ziel die zich daartussenin bevindt. Hoe lichaam, ziel en geest zich verbinden, hoe ze bij elkaar horen, dat moet Faust leren kennen. De nog onrijpe Faust zocht al het toonbeeld van Helena, het onsterfelijke, het eeuwige, dat van belichaming tot belichaming, van leven tot leven schrijdt. Nu moet hij echter verder rijpen om waardig te worden, werkelijk de geestelijke wereld in te gaan. Daartoe moet Faust leren inzien dat dit onsterfelijke zich pas dan bij de mens voegt, wanneer hij zich in een nieuw leven tussen geboorte en dood weer kan belichamen. Daarom moet Goethe laten zien hoe de ziel tussen geest en lichaam leeft, hoe die zich positioneert tussen de onsterfelijke geest en het lichaam, welke tussen geboorte en dood bestaat. Dat laat Goethe zien in het tweede deel van zijn Faust. [...]"

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben blij dat ik Cahier in de lucht houd op mijn manier. My way. In that sense to stay.

    BeantwoordenVerwijderen

Overzicht van alle blogberichten op Cahier - Nieuwer bericht boven en ouder bericht onder

2017

Faust & Helena – 17 juli 2017

My Way – 10 juli 2017

Independent – 3 juli 2017

Wetenschap en ontwikkelingswegen – 27 juni 2017

Perceptie en oude windselen – 26 juni 2017

Memories – Friendship – 19 juni 2017

Volle teugen – 12 juni 2017

Society: human predestination or self-determination – 5 juni 2017

Innerlijke vrijheid – 29 mei 2017

Purify and Enlighten Someone – 22 mei 2017

Nature and nurture from a inner perspective – 15 mei 2017

Brief Message – 13 mei 2017

Opklaring - 11 mei 2017

Inside, outside, upside down – 8 mei 2017

Zien – 6 mei 2017

On-of-a-kind (Parsifal – Deel 8) – 1 mei 2017

Perceptie – 27 april 2017

Instignatie en initiatie – 24 april 2017

Zelfbestemming – 21 april 2017

Genuine – 17 april 2017

Inleiding intermezzo aforismen, gedachten en epigrammen – 13 april 2017

Friend – 24 maart - 2017

Time-out – 6 maart 2017

Human Behavior – 3 maart 2017

Parsifal – Deel 7 – 27 februari 2017

Parsifal – Deel 6 – 20 februari 2017

Judith von Halle – 18 februari 2017

Aforisme en perikel – Lichtflits en experiment – 13 februari 2017

Living – Foolish or not – 6 februari 2017

Parsifal – Deel 5 – 30 januari 2017

Parsifal – Deel 4 – 20 januari 2017

Parsifal – Deel 3 – 6 januari 2017

Feestdagen en Nieuwjaar – 2 januari 2017

2016

Parsifal – Deel 2 – 30 december 2016

Parsifal - Deel 1 – 23 december 2016

Tell me – 16 december 2016

Twee zielen (en niet één gedachte) – 12 december 2016

To become – 5 december 2016

Digitale geletterdheid – 28 november 2016

Onbehagen – 21 november 2016

Weekly basis – 14 november 2016

Braintwisters and inner demons – 23 september 2016

Polsslagen der tijd – 19 september 2016

Funderen – 15 september 2016

Misunderstanding – 8 september 2016

Shine – 4 september 2016

Delicaat – 29 augustus 2016

Literatuurbeschouwing – Deel 1: Literatuur als kunstuiting – 26 augustus 2016

Versnellen – 9 augustus 2016

Autonomie – 8 augustus 2016

Fighting spirit - 29 juli 2016

Wijziging vorm en inhoud van weblog Cahier – 24 juli 2016

Mara’s influence on literature writers – 22 juli 2016

Schone wereld en schone schijn, 16 juli 2016

Verbeelden – 14 juli 2016

Macht van markten en staatscontrole - 1 juli 2016

Brexit – Synopsis – 27 juni 2016

Female – 13 mei 2016

Progress – 5 mei 2016

On the March –Dienstmededeling – 25 april 2016

Over napijn, genezing en nadere toekomst – 17 april 2016

Pijn of geen pijn: een queeste en vraagstuk – 15 april 2016

2015

Dagelijks leven met in- en toewijding - 17 december 2015

Respect – 12 november 2015

Vitaliseren én wijzer worden – 9 november 2015

True nature – 5 november 2015

Simple & Not fade away – 29 oktober 2015

Literaire wegen (bezien tegen een Rotterdamse achtergrond) – 4 september 2015

Anticiperen en participeren – 22 februari 2015

Mijn schrijfwerk en wedervaren; derde maanknoop en negende levensfase – 8 februari 2015

2014

Productieve kracht laten gelden – 20 december 2014

Open wond – 1 december 2014

Over spreuken 2, 3 en 4 op weblog Sprüche in Prosa – 9 november 2014

Uit de nacht – 31 oktober 2014

Sturm und Drang en jaren die tellen – 15 oktober 2014

Citeren uit 'Sprüche in Prosa' in voorbereiding – 12 september 2014

Short one - Home Sweet Home - Rhine Harbour – 1 september 2014

Sergej O. Prokofieff en het thema van vergeestelijking van het fysieke lichaam – 5 augustus 2014

Karma van de Antroposofische Vereniging in Nederland herkennen en erkennen – Jaar 2014 – 8 juni 2014

Gezamenlijke verantwoordelijkheid – 11 mei 2014

Kunst, religie en wetenschap & mythen en mysteriescholen – 29 april 2014

Light capture – 19 april 2014

Preoccupaties – 7 april 2014

Ondernemen – Bezield en sociaal – 25 maart 2014

Schoonmaakwoede – 22 maart 2014

Politieke (geheim)taal: centraal gestelde decentralisaties rijkelijk uitgedragen – 16 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (3) – Afbaken – 8 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (2) – Eigen koers – 14 februari 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel - 12 februari 2014

2013

Integriteit en vrijeschoolonderwijs in toekomstperspectief – 20 juli 2013

Nieuwe koers – 22 juni 2013

Rotjeknor - We doen het zelf wel - 10 mei 2013

Nieuw orgaan - Karma en reïncarnatie - Honderd jaar terug – 1 mei 2013

Weegfactoren en onderscheid - 1 april 2013

Sociale driegeleding door de bank genomen - 26 maart 2013

Over helderziendheid en voortschrijdend inzicht - 9 maart 2013

Sympathie voor Iblis - 13 februari 2013

Money voor nothing... or love don't search itself? - 8 februari 2013

Stokken stopt - 27 januari 2013

Imagine: spielerisch to be honest - 16 januari 2013

Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving - 6 januari 2013

Dubbelblind slim - Open je ogen - 3 januari 2013

Judith von Halle en Junko Althaus - 1 januari 2013

2012

Wagners worstelingen anno 2012/13; Wagner uit Goethes Faust - 15 december 2012

'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei! - 11 december 2012

With double in mirrors - 25 november 2012

Sneltreinvaart - 19 oktober 2012

Voorsorteren op digitale snelweg - 14 oktober 2012

De bijen en het Woord - 8 oktober 2012

Manifestaties van het licht - 30 september 2012

Chemische Bruiloft - 25 september 2012

Danige deining - 21 september 2012

Zinnen verzet, orde op zaken gesteld, en weer back to business as (un)usual - 24 augustus 2012

Beramen en benevelen - 22 juli 2012

Facing Mirrors and Signs on the Wall with feet on Earth - 21 juli 2012

Bloggen en bloggers online and offline - 20 juli 2012

Stilaan stilstaan - 17 juli 2012

Plaatselijke sufferdje - 2 juli 2012

Terry Boardman on Actualities - 28 juni 2012

Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren - 17 juni 2012

Wisseling van de wacht - 10 juni 2012

Bredere economische horizon - 8 juni 2012

De eigenlijke Europese munt: eureka’s - 3 juni 2012

Dienstmededeling: internetadres Cahier gewijzigd - 3 juni 2012

Life with music - 3 juni 2012

Weer aan de bak - 2 juni 2012

2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - 2e tekstdeel - 18 april 2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - Eerste tekstdeel - 11 april 2011

'Vereeuwigen' van teksten en plaatjes – Hardlopers en doodlopers - 4 april 2011

Culturele verscheidenheid en tijdsopgaven – Karma en reïncarnatie in de praktijk - 2 april 2011

Oponthoud - Reactie volgt nog - May the Force be with You! - 28 maart 2011

Blad voor de mond nemen of absolute waarheid verkondigen - 25 maart 2011

Japanese houding en inborst bij breuklijnen en waterscheidingen - 23 maart 2011

Living on the edge – Japan - 21 maart 2011

Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht - 19 maart 2011

Psychologie en genetica van (vleesgeworden) arrogantie - 13 maart 2011

Moderne literatuurkritiek – Waar gaat het over? - 12 maart 2011

The aftermath – Slotwoord bij drieluik over Judith von Halle - 11 maart 2011

Vermeende inwijding - Judith von Halle - 6 maart 2011

Saturday - 4 maart 2011

Hey Jude – Make it better - 3 maart 2011

Sign of times – Judith von Halle for instance - 2 maart 2011

Wie is wie met wie? – Willen echten echt opstaan! - 1 maart 2011

Leidraden, labyrinten, uitwegen en valkuilen - februari 2011

M. Vasalis en Naema Tahir - Niet kijken op een dag - 27 februari 2011

Waar staat Europa bij stil? - 12 februari 2011

Omgekeerde cultus (Michaël) en Faust - 7 februari 2011

Energiek vooruit - 29 januari 2011

Pauselijk bannen - Pro-actief 'herderschap' - 17 januari 2011

Start van het nieuwe jaar: 2011 - 11 januari 2011

Anders gepland - Datum verzet - 9 januari 2011

2010

Geesteswetenschap – Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam? - 25 december 2010

Introductie van de bewustzijnsziel - Geschiedkundige impuls - 20 november 2010

Rol van Pentagon bij oorlog en vrede - Kennisworstelingen - 13 november 2010

Vergewissen van wiskunde - 27 oktober 2010

Vooral geen water geven en zeker geen koffie morsen - 24 oktober 2010

Proactieve interactie - Michel Gastkemper over Antroposofie Monitor - 14 oktober 2010

Voor- en achterland - Volkerenkunde - 14 oktober 2010

Open internetgemeenschap - 9 oktober 2010

Symbiosen en gedeelde belangen - 3 oktober 2010

Draken van onderwerpen - Wie stelt wie met wat aan de kaak? - 30 september 2010

Feit en fictie & Begrip en inzicht - Koers Antroposofische Vereniging - 29 september 2010

Hoofdkwartier antroposofische vereniging - 27 september 2010

Digitale bibliotheek - Zeno.org - 26 september 2010

Voetbal en vechtsporten zijn niet uit den boze - 25 september 2010

Full moon almost - Spiritual shopping or tell what you can sell - 27 september 2010

Hedendaagse maieutiek - 20 september 2010

Not asleep yet - 18 september 2010

Nederlandse vertaling Steiners voordrachtencyclus over Filosofie van Thomas van Aquino - 16 september 2010

Gemoederen in en rond de Antroposofische Vereniging - Taja Gut - 16 september 2010

Hemelvaartsdag 2010 - 13 mei 2010

Stralende lentedag - 6 mei 2010

Start - 28 april 2010

Vertalen - Translate