maandag 9 november 2015

Vitaliseren én wijzer worden

Faust's tweede jeugd
Misschien wat vreemde en onalledaagse beeldspraak, maar is per saldo niet perspectief nodig om uiteindelijk niet enkel te kunnen maar ook durven (af)sterven? Jaargetijden der mensen.

Vind Leiden een leuke stad. Leer het nader kennen sinds ik er een aantal maanden werk. De mensen zijn er over het algemeen vrij vriendelijk en op communicatie gericht. In Rotterdam gaat het doorgaans wat stugger en gehaaster toe. Dat herken ik aan mezelf. Dat Rotterdamse, ruwe bolster blanke pit, zit in me. Kan het spiegelen. Heb graag dat mensen snel, in ieder geval zonder veel omwegen, to the point komen, opdat daarmee in alle helderheid en zonder poespas op gebied van menselijke omgang en communicatie het leven en laten leven beginsel van toepassing kan zijn.

Als je Rotterdammers echt goed kent, weet je dat deze levensinstelling in het zuidwesten van Zuid-Holland zeker van kracht is. Maar voor de goede orde, niet mis te verstaan, een mens is natuurlijk veel meer dan enkel product of ferment of representant van een cultuur van de stad of het dorp alwaar hij is geboren en getogen en wel of niet zijn laatste adem zal uitblazen…

Erik Baars
Taakgerichte antroposofen. Vandaag stuitte ik op het vraaggesprek Het beste van twee werelden afgedrukt in een Leidse krant (Leidsch Dagblad, 1 juli 2015). Journalist Robbert Minkhorst die baat lijkt te hebben bij een antroposofisch geneesmiddel (preparaat van citroensap en kweeper), legde op welwillende wijze de antroposoof Erik Baars, hoofdonderzoeker van het lectoraat antroposofische gezondheidszorg op de Hogeschool Leiden, een aantal vragen voor. Een deel van het interview wordt in dit blogbericht weergegeven:



Uit: Het beste van twee werelden (Leidsch Dagblad, 1 juli 2015) Robbert Minkhorst: 
“Gelukkig is Erik Baars een soort Godheid in de antroposofie. Hij is medicus, zoals trouwens alle antroposofische geneesheren gewoon artsen zijn, epidemioloog en gepromoveerd. Hij heeft talloze boeken en andere publicaties op zijn naam staan. Hij leidt al acht jaar het lectoraat antroposofische gezondheidszorg op de Hogeschool Leiden. Daar is hij hoofdonderzoeker. 
Sinds mijn twintigste heb ik hooikoorts, al had ik dat in het eerste seizoen niet door, met een flinke voorhoofdsholteontsteking tot gevolg. Na de diagnose heb ik van alles geprobeerd. Niets hielp, eigenlijk. 
Alleen loratadine kan de klachten beteugelen, hoewel ik ook dan op extreme pollendagen maar het beste binnen kan blijven. Met die achtergrond juich ik elke poging voor een nieuw redmiddel op voorhand toe. Ik voldoe aan alle voorwaarden, onder meer vanwege mijn allergie voor graspollen - waar dit onderzoek specifiek op is gericht. 
Waarom krijg ik injecties met citroensap en kweepeer? 
Baars: "Een collega van me had enorme hooikoorts. Zij was mijn eerste patiënt. Ik gaf haar dit en het effect bleek heel sterk. Het is een oud middel en ook al verkrijgbaar in een neusspray. Wat we van de praktijk kennen, is dat er na korte tijd, of langere tijd, ofwel helemaal geen klachten meer zijn, of dat die sterk verminderen." 
"In deze tijd is die kennis niet genoeg. We hebben onderzoeksresultaten nodig. In het laboratorium is aangetoond dat op celniveau bij dit middel de hooikoortsreacties afnemen. Het idee erachter is dat behandeling je immuunsysteem verandert. Je lichaam leert als het ware met de pollen om te gaan, zodat na maximaal drie jaar ofwel de klachten fors zijn afgenomen, ofwel helemaal zijn verdwenen." 
Sceptisch  
(Minkhorst:) Sceptisch tegenover natuurlijke geneeswijzen ben ik altijd wel geweest. Homeopathische middelen werkten nooit bij me. Terwijl dit lijkt aan te slaan. Mijn klachten namen op sommige dagen toe, maar over het geheel lijken ze minder dan andere jaren. 
(Baars:) "Dat kan een placebo-effect zijn, dat heel sterk kan worden. Het kan het medicijn zijn, of zelfs een combinatie hiervan. Dat weten we pas als alle gegevens openbaar worden.'' […]"

En zo gaat dat interessante (korte) vraaggesprek nog even verder. Op de aangegeven webpagina van de krant kan het vraaggesprek in zijn geheel worden gelezen. Althans eenmalig als ik het wel heb.

Wat de openingszin van Minkhorst betreft: Baars een soort godheid in de antroposofie? En dat dan ook nog gelukkigerwijs? Nou, daar weet ik niets van. Hij staat goed aangeschreven in antroposofische kringen, en terecht vind ik, maar godheid… Nee. Graag nuchter blijven. Het is goed dat antroposofen antroposofische geneeskunde verdiepen en verbreden en gestaag werken aan maatschappelijke acceptatie op medisch-wetenschappelijk verantwoorde basis.

In het november 2015 nummer van Motief, een antroposofisch ledenblad dat ook verkrijgbaar is (binnenkort niet meer) voor belangstellenden, wordt aangegeven dat er naast Motief nog een ander blad zal gaan verschijnen, Antroposofie Magazine geheten, en wel op driemaandelijkse basis; een kwartaalmagazine. Het blad is tevens bedoeld voor ‘niet-antroposofisch onderlegde mensen’. Motief zal blijven voortbestaan, maar dan als puur ledenblad met meer invulling door de verenigings- en hogeschoolleden zelf; meer artikelbijdragen van die kant met name. Een kleine waterscheiding dus. Je zou misschien kunnen zeggen: een noodzakelijke en welkome opdeling om tegemoet te komen aan uiteenlopende behoeften en mededelingsdrift.

Heleen Hupkens
Hoofdredacteur van Motief, Heleen Hupkens over het nieuwe magazine dat in maart 2015 voor het eerste verschijnen zal, een tekstfragment uit de mededeling ‘Antroposofie Magazine in ontwikkeling’ (Motief, november 2015 nummer, bladzijde 23):

"[…] Kwartaalmagazine 
In maart staat de lancering van Antroposofie Magazine gepland. Heleen Hupkens: ‘Het wordt een driemaandelijks tijdschrift dat ingaat op levens- en zingevingsvragen. Over opvoeding, gezondheid, zelfontwikkeling, economie, natuur, kunst & cultuur, religie en de maatschappij waarin wij samen leven. Het reikt vanuit de antroposofie bouwstenen aan om antwoorden te vinden. We hopen dat mensen zo meer bewust eigen keuzen kunnen maken voor de waarden waarmee ze zich als mens willen verbinden. We willen ze de wereld laten zien achter de biologisch-dynamische tomaten en wijn die vandaag de dag zo populair zijn, ze bijvoorbeeld vertellen wat de jaarfeesten in het vrijeschoolonderwijs en de zorg in essentie betekenen en wat euritmie kan doen met mensen die lijden aan Alzheimer’ […]”.

De zin ‘We hopen dat mensen zo meer bewust eigen keuzen kunnen maken voor de waarden waarmee ze zich als mens willen verbinden.’ klinkt in mijn oren pretentieus en betweterig, maar goed dat kan bij een ander mens anders over komen. Who am I. Oordeel zelf of misschien nog beter, oordeel niet. Laat maar op je afkomen. Mensen, bladenmakers inbegrepen, mogen natuurlijk ambities hebben. Sure.

Jesse Mulder
Het stuk van Jesse Mulder uit dat zelfde november 2015 nummer van Motief, Antroposofie: ‘Je reinste jeugd’ (bladzijde 20 tot en met 22) is ook wel interessant. ‘k Ga het artikel hier echter niet bespreken, alleen de openingszin van de slotalinea van Mulders stuk leg ik even onder loep. Die luidt:

Jesse Mulder, uitAntroposofie: ‘Je reinste jeugd’, Motief, november 2015 nummer, bladzijde 22):


Moed 
"Hoe kan de diepere impuls van jonge (en ‘jong gebleven’ oudere) mensen, dat het leven fundamenteel moet worden vernieuwd, weer uit de verdrukking gehaald worden? En hoe kan de antroposofische beweging zich wapenen tegen de genoemde verdrukking? [….]"

Sta even stil bij Mulders uitdrukking ‘jong gebleven oudere mensen’. Zelf ben ik inmiddels 56. Inwendig voel ik me jong. Wat verstaat Mulder onder een jong gebleven oudere mens? Wat mij betreft zou hij dat nader mogen aangeven. Dat hoeft niet direct. Er een paar jaartjes over slapen is prima. Er is evenzeer moed voor nodig om oud te worden. Zeker in deze tijd in een land als Nederland als het bijvoorbeeld gaat om de arbeidsmarkt, werkgelegenheid en arbeidsvoorwaardenbeleid. Over verdrukking - en uitspelen van bevolkingsgroepen tegen elkaar; ouderen versus jongeren enzovoort - gesproken…

Naar mijn idee is het in ieder geval én zaak én kunst om niet kunstmatig en niet puur biologisch jong te willen blijven. Gebreken komen met de jaren, onvermijdelijk en onherroepelijk, en het is nu eenmaal een feit dat voor doorleefde en verinnerlijkte levenswijsheid zekere tijd en levenservaring benodigd is. Niet per definitie echter dient zich met ouder worden wijsheid aan. Mensen bij wie dit niet tot wasdom komt, kunnen uitgroeien tot hun eigen karikaturen. Naar hen kan met gevoelens van meewarigheid, ergenis of benauwdheid, of mededogen of medelijden, worden ‘opgekeken’, terwijl pedanterie, waanwijsheid, reeds van jongs af aan (drakerig) de kop kan opsteken.

Mefistofeles reikte Faust een verjongingsdrankje aan, welke door Faust gretig gedronken werd, waarna nieuwe avonturen werden aangegaan met Mefistofeles aan zijn zijde als directe metgezel. Never a dull moment? Zeker levensgeheimen verbonden aan echt of onecht jong en oud zijn en echt of onecht jonger en ouder worden liggen in het Faust epos besloten; subtiel en pregnant. Openbare geheimen.


3 opmerkingen:

  1. Herschrijf mijn stukken soms, niet om er leven uit te persen, maar om het helderder te krijgen. Dat is me vandaag met dit blogbericht wel gelukt, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi artikel weer om te lezen John,dank daarvoor.
    Over het ouder worden heb ik zelf ook geschreven in de Nieuw Broederschap met name, de oudere vrouw! Interesant hoe mensen daar tegen aan kijk en instaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met terugwerkende kracht, dat is een mooi en interessant artikel van je Leonie: De Kracht van de Oudere Vrouw.

      Verwijderen

Overzicht van alle blogberichten op Cahier - Nieuwer bericht boven en ouder bericht onder

2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 5 – 13 oktober 2017

Europe & Memoranda – 10 oktober 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 4 - 29 september 2017

Ready to go again! – 28 september 2017

Keep up the pace – 11 september 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 3 – 31 augustus 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 2 – 28 augustus 2017

Dienstmededeling over deel 2 van meerluik – 21 augustus 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 1 - 14 augustus 2017

Kelk – 7 augustus 2017

Wishes and embodiments – 3 augustus 2017

Foreshadowing – 31 juli 2017

Schimmenrijk – 24 juli 2017

Faust & Helena – 17 juli 2017

My Way – 10 juli 2017

Independent – 3 juli 2017

Wetenschap en ontwikkelingswegen – 27 juni 2017

Perceptie en oude windselen – 26 juni 2017

Memories – Friendship – 19 juni 2017

Volle teugen – 12 juni 2017

Society: human predestination or self-determination – 5 juni 2017

Innerlijke vrijheid – 29 mei 2017

Purify and Enlighten Someone – 22 mei 2017

Nature and nurture from a inner perspective – 15 mei 2017

Brief Message – 13 mei 2017

Opklaring - 11 mei 2017

Inside, outside, upside down – 8 mei 2017

Zien – 6 mei 2017

On-of-a-kind (Parsifal – Deel 8) – 1 mei 2017

Perceptie – 27 april 2017

Instignatie en initiatie – 24 april 2017

Zelfbestemming – 21 april 2017

Genuine – 17 april 2017

Inleiding intermezzo aforismen, gedachten en epigrammen – 13 april 2017

Friend – 24 maart - 2017

Time-out – 6 maart 2017

Human Behavior – 3 maart 2017

Parsifal – Deel 7 – 27 februari 2017

Parsifal – Deel 6 – 20 februari 2017

Judith von Halle – 18 februari 2017

Aforisme en perikel – Lichtflits en experiment – 13 februari 2017

Living – Foolish or not – 6 februari 2017

Parsifal – Deel 5 – 30 januari 2017

Parsifal – Deel 4 – 20 januari 2017

Parsifal – Deel 3 – 6 januari 2017

Feestdagen en Nieuwjaar – 2 januari 2017

2016

Parsifal – Deel 2 – 30 december 2016

Parsifal - Deel 1 – 23 december 2016

Tell me – 16 december 2016

Twee zielen (en niet één gedachte) – 12 december 2016

To become – 5 december 2016

Digitale geletterdheid – 28 november 2016

Onbehagen – 21 november 2016

Weekly basis – 14 november 2016

Braintwisters and inner demons – 23 september 2016

Polsslagen der tijd – 19 september 2016

Funderen – 15 september 2016

Misunderstanding – 8 september 2016

Shine – 4 september 2016

Delicaat – 29 augustus 2016

Literatuurbeschouwing – Deel 1: Literatuur als kunstuiting – 26 augustus 2016

Versnellen – 9 augustus 2016

Autonomie – 8 augustus 2016

Fighting spirit - 29 juli 2016

Wijziging vorm en inhoud van weblog Cahier – 24 juli 2016

Mara’s influence on literature writers – 22 juli 2016

Schone wereld en schone schijn, 16 juli 2016

Verbeelden – 14 juli 2016

Macht van markten en staatscontrole - 1 juli 2016

Brexit – Synopsis – 27 juni 2016

Female – 13 mei 2016

Progress – 5 mei 2016

On the March –Dienstmededeling – 25 april 2016

Over napijn, genezing en nadere toekomst – 17 april 2016

Pijn of geen pijn: een queeste en vraagstuk – 15 april 2016

2015

Dagelijks leven met in- en toewijding - 17 december 2015

Respect – 12 november 2015

Vitaliseren én wijzer worden – 9 november 2015

True nature – 5 november 2015

Simple & Not fade away – 29 oktober 2015

Literaire wegen (bezien tegen een Rotterdamse achtergrond) – 4 september 2015

Anticiperen en participeren – 22 februari 2015

Mijn schrijfwerk en wedervaren; derde maanknoop en negende levensfase – 8 februari 2015

2014

Productieve kracht laten gelden – 20 december 2014

Open wond – 1 december 2014

Over spreuken 2, 3 en 4 op weblog Sprüche in Prosa – 9 november 2014

Uit de nacht – 31 oktober 2014

Sturm und Drang en jaren die tellen – 15 oktober 2014

Citeren uit 'Sprüche in Prosa' in voorbereiding – 12 september 2014

Short one - Home Sweet Home - Rhine Harbour – 1 september 2014

Sergej O. Prokofieff en het thema van vergeestelijking van het fysieke lichaam – 5 augustus 2014

Karma van de Antroposofische Vereniging in Nederland herkennen en erkennen – Jaar 2014 – 8 juni 2014

Gezamenlijke verantwoordelijkheid – 11 mei 2014

Kunst, religie en wetenschap & mythen en mysteriescholen – 29 april 2014

Light capture – 19 april 2014

Preoccupaties – 7 april 2014

Ondernemen – Bezield en sociaal – 25 maart 2014

Schoonmaakwoede – 22 maart 2014

Politieke (geheim)taal: centraal gestelde decentralisaties rijkelijk uitgedragen – 16 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (3) – Afbaken – 8 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (2) – Eigen koers – 14 februari 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel - 12 februari 2014

2013

Integriteit en vrijeschoolonderwijs in toekomstperspectief – 20 juli 2013

Nieuwe koers – 22 juni 2013

Rotjeknor - We doen het zelf wel - 10 mei 2013

Nieuw orgaan - Karma en reïncarnatie - Honderd jaar terug – 1 mei 2013

Weegfactoren en onderscheid - 1 april 2013

Sociale driegeleding door de bank genomen - 26 maart 2013

Over helderziendheid en voortschrijdend inzicht - 9 maart 2013

Sympathie voor Iblis - 13 februari 2013

Money voor nothing... or love don't search itself? - 8 februari 2013

Stokken stopt - 27 januari 2013

Imagine: spielerisch to be honest - 16 januari 2013

Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving - 6 januari 2013

Dubbelblind slim - Open je ogen - 3 januari 2013

Judith von Halle en Junko Althaus - 1 januari 2013

2012

Wagners worstelingen anno 2012/13; Wagner uit Goethes Faust - 15 december 2012

'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei! - 11 december 2012

With double in mirrors - 25 november 2012

Sneltreinvaart - 19 oktober 2012

Voorsorteren op digitale snelweg - 14 oktober 2012

De bijen en het Woord - 8 oktober 2012

Manifestaties van het licht - 30 september 2012

Chemische Bruiloft - 25 september 2012

Danige deining - 21 september 2012

Zinnen verzet, orde op zaken gesteld, en weer back to business as (un)usual - 24 augustus 2012

Beramen en benevelen - 22 juli 2012

Facing Mirrors and Signs on the Wall with feet on Earth - 21 juli 2012

Bloggen en bloggers online and offline - 20 juli 2012

Stilaan stilstaan - 17 juli 2012

Plaatselijke sufferdje - 2 juli 2012

Terry Boardman on Actualities - 28 juni 2012

Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren - 17 juni 2012

Wisseling van de wacht - 10 juni 2012

Bredere economische horizon - 8 juni 2012

De eigenlijke Europese munt: eureka’s - 3 juni 2012

Dienstmededeling: internetadres Cahier gewijzigd - 3 juni 2012

Life with music - 3 juni 2012

Weer aan de bak - 2 juni 2012

2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - 2e tekstdeel - 18 april 2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - Eerste tekstdeel - 11 april 2011

'Vereeuwigen' van teksten en plaatjes – Hardlopers en doodlopers - 4 april 2011

Culturele verscheidenheid en tijdsopgaven – Karma en reïncarnatie in de praktijk - 2 april 2011

Oponthoud - Reactie volgt nog - May the Force be with You! - 28 maart 2011

Blad voor de mond nemen of absolute waarheid verkondigen - 25 maart 2011

Japanese houding en inborst bij breuklijnen en waterscheidingen - 23 maart 2011

Living on the edge – Japan - 21 maart 2011

Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht - 19 maart 2011

Psychologie en genetica van (vleesgeworden) arrogantie - 13 maart 2011

Moderne literatuurkritiek – Waar gaat het over? - 12 maart 2011

The aftermath – Slotwoord bij drieluik over Judith von Halle - 11 maart 2011

Vermeende inwijding - Judith von Halle - 6 maart 2011

Saturday - 4 maart 2011

Hey Jude – Make it better - 3 maart 2011

Sign of times – Judith von Halle for instance - 2 maart 2011

Wie is wie met wie? – Willen echten echt opstaan! - 1 maart 2011

Leidraden, labyrinten, uitwegen en valkuilen - februari 2011

M. Vasalis en Naema Tahir - Niet kijken op een dag - 27 februari 2011

Waar staat Europa bij stil? - 12 februari 2011

Omgekeerde cultus (Michaël) en Faust - 7 februari 2011

Energiek vooruit - 29 januari 2011

Pauselijk bannen - Pro-actief 'herderschap' - 17 januari 2011

Start van het nieuwe jaar: 2011 - 11 januari 2011

Anders gepland - Datum verzet - 9 januari 2011

2010

Geesteswetenschap – Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam? - 25 december 2010

Introductie van de bewustzijnsziel - Geschiedkundige impuls - 20 november 2010

Rol van Pentagon bij oorlog en vrede - Kennisworstelingen - 13 november 2010

Vergewissen van wiskunde - 27 oktober 2010

Vooral geen water geven en zeker geen koffie morsen - 24 oktober 2010

Proactieve interactie - Michel Gastkemper over Antroposofie Monitor - 14 oktober 2010

Voor- en achterland - Volkerenkunde - 14 oktober 2010

Open internetgemeenschap - 9 oktober 2010

Symbiosen en gedeelde belangen - 3 oktober 2010

Draken van onderwerpen - Wie stelt wie met wat aan de kaak? - 30 september 2010

Feit en fictie & Begrip en inzicht - Koers Antroposofische Vereniging - 29 september 2010

Hoofdkwartier antroposofische vereniging - 27 september 2010

Digitale bibliotheek - Zeno.org - 26 september 2010

Voetbal en vechtsporten zijn niet uit den boze - 25 september 2010

Full moon almost - Spiritual shopping or tell what you can sell - 27 september 2010

Hedendaagse maieutiek - 20 september 2010

Not asleep yet - 18 september 2010

Nederlandse vertaling Steiners voordrachtencyclus over Filosofie van Thomas van Aquino - 16 september 2010

Gemoederen in en rond de Antroposofische Vereniging - Taja Gut - 16 september 2010

Hemelvaartsdag 2010 - 13 mei 2010

Stralende lentedag - 6 mei 2010

Start - 28 april 2010

Vertalen - Translate