zondag 22 juli 2012

Beramen en benevelen


De samenzwering van Claudius Civilis
In mijn blogbericht van gisteren, een episodisch schrijven met open einden, haakte ik in op Michel Gastkempers blogbericht Wording (Antroposofie in de pers, 20-7-2012). Zijn artikel, ontleent aan interessante publicaties geplaatst in edities 28-6-2012 en 12-7-2012 van het digitaal tijdschrift De Aardespiegel, handelt over verhoudingen tot wel of niet onderkende samenzweringen en hanteren van daaraan verbonden kennis of theorieën in, rond en vanuit antroposofische kringen anno 2012. Vandaag ga ik wat concreter op een aantal daaraan verbonden zaken in.

Laat ik beginnen met een tekstcitaat van Rudolf Steiner, gelicht uit de eerste voordracht (Dornach, 9-1-1920) van de cyclus Geistige und soziale Wandlungen in der Menscheitsentwickelung (GA 196; bladzijde 10), tekstcitaat kan vergroot worden door er op te klikken):


Voor een juiste en tijd gepaste duiding van deze uitspraak van Steiner verwijs ik naar de context en inhoud van die gehele voordracht op 9-1-1920 te Dornach gehouden, alsook naar de andere voordrachten uit deze belangrijke voordrachtenreeks; zeer zeker relevant voor het onderhavige hoofdonderwerp (samenzweringen als fenomeen en daaraan vastgeknoopte samenzweringstheorieën).

In het volgende nummer van De Aardespiegel zal Loek Dullaart ingaan op de niet malse kanttekeningen en kritiek van Arjen Nijeboer, Stepan Geuljans en Michel Gastkemper op zijn artikel De Wereldregering in wording (De Aardespiegel, 28-6-2012 / 6-7-2012). Aanstaande donderdag 26-7-2012 zal dat nieuwe nummer op internet verschijnen. In mijn blogbericht van gisteren had ik al wat gegevens over Dullaart bijeen verzameld. Een bezige bij die zich tevens met Graancirkels blijkt bezig te houden. Zijn ideeën daarover stemmen me direct al ronduit sceptisch; dat komt ook omdat ik eerlijk gezegd niet veel op heb met dat onderwerp. Buiten dat komen zijn ideeën en beweringen over Graancirkels me gewoon sterk speculatief voor. Zie Boeken / Spiritualiteit en Actualiteit (8 deeltjes) van Dullaart en zijn voorwoord bij Deel 6: Spiritualiteit in de natuur: Graancirkels etc.:

Loek Dullaart:
‘Graancirkels worden in verband gebracht met buitenaardsen, maar dat is ook zo: het zijn de spirituele wezens van de elementen, en de wezens van de vorm, van de beweging en de wijsheid. De vormen van graancirkels hebben verband met waterkristallen en met vormen die bij bepaalde frequenties ontstaan. Deze kunnen worden beïnvloed door gevoelens en door gedachtekracht. De kunstzinnige vormen hebben ons iets te zeggen als we de boodschap ervan leren te verstaan.’

Graancirkel
Heb dat boekje niet gelezen, maar als hij hiermee stelt dat die Cirkels niet door mensenhanden tot stand zijn gebracht, maar door spirituele wezens, in die zin dus toch gecreëerd door buitenaardsen naar zijn redenatie, kan en wil ik daar volstrekt niet in meegaan. Naar mijn idee gaat het hier om puur mensenwerk en ik word niet graag voor het lapje gehouden. Maar goed, een ieder mag en zal over dit soort zaken (graancirkels enzovoort) het zijne denken.

Een aantal mensen van Alertgroepen Nederland, waaraan dus onder andere ook Loek Dullaart verbonden is, mediteren gelijkertijd voor een betere wereld, zie Zo gaan we te werk, daarbij sympathiseren zij met de politieke partij Mens & Spirit, zie een verslag van een bijeenkomst dienaangaande van Loek Dullaart: Verslag bijeenkomst met Lea Manders van Mens en Spirit (Alert Groepen, 8-5-2012). Komt op zich sympathiek over zulke activiteiten en samenwerkingsverbanden, maar mij zou het benauwen en op zo’n partij zou ik nooit stemmen. Ja dit zegt ook wat over mij en nee, dit is geen verkapt stemadvies. Laat een ieder doen wat hem goeddunkt op basis van leven en laten leven.

Stephan Geuljans
Stephan Geuljans schrijft iets over Ayn Rand (1905 - 1982). Hans Achterhuis rept uitvoerig over Rand in zijn bekende roemruchte boek De Utopie van de vrije markt. Daar zette Edwin van de Haar zijn boek Bemind maar onbekend – De klassieke filosofie van het liberalisme tegenover, maar daarover schreef ik al in mijn blogbericht Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren (Cahier, 17-6-2012).

Geuljans en anderen zullen in verband met Rand en de actieradius van haar ideologie vermoedelijk ook wel geïnteresseerd zijn in een artikel als ‘Door geld als hoogste waarde te propageren lok je hypocrisie uit’ (Het Financieele Dagblad, 24-12-2011). Wel een aanrader om door te nemen, goed artikel. Ook een tegenartikel van Edwin van der Haar in oppositie met denkbeelden van Hans Achterhuis over neoliberalisme is de moeite van het lezen zeker waard: Het neoliberale fantoom - De dwalingen van de anti-neoliberalen (De Groene Amsterdammer, 16-2-2012).

Ralf Dahrendorf
De positie die de Britse antroposoof Terry Boardman inneemt vind ik zeer interessant; diep ik dit jaar nader uit. Zoals ik eergisteren al schreef hier op Cahier een essay van hem van maart 1999 (update 19-7-2012): The Idea of the Threefold Society at the Dawn of the Third Millennium (De idee van de driegelede samenleving bij de aanvang van het derde millennium) zal ik gaan vertalen, omdat het zeer interessante analyses bevat en Boardman opvallend genoeg, voor mij althans, een invloedrijke denker als Ralf Dahrendorf ten tonele voert; de befaamde socioloog die de nadruk legde op een conflict- en niet een harmoniemodel

Ook Boardman denkt dat er veel meer aan Bilderberg conferenties vastzit dan bijvoorbeeld Paul Scheffer veronderstelt, getuige de lezing Kasper Hauser - Child of Europe - Terry Boardman - Full Version (Youtube). Vergelijk dit met: Scheffers essay Vanaf de Bilderberg (NRC Handelsblad, 12-6-2012) en de TV-uitzending Het geheim van de Bilderbergconferentie (Netwerk, 11-5-2007).

Wat Kaspar Hauser (1812 - 1833) betreft volgt Boardman deels publicaties opgetekend door Peter Tradowsky, zie diens boekwerk Kaspar Hauser oder das Ringen um den Geist (1980) en dat bevalt me op zich wat minder, omdat ik naar die man, Tradowsky, reserves heb opgebouwd vanwege zijn rol en positie bij de Judith von Halle beweging. Voor meer daarover zie bijvoorbeeld dit blogbericht op Cahier: Vermeende inwijding - Judith von Halle (Cahier, 6-3-2011).

Boardmans lezing Kaspar Hauser - Child of Europe (Youtube) is overigens buitengewoon interessant. Achter Boardmans these dat een incarnatie van Ahriman (Bijbelse Satan) in het jaar 2000 daadwerkelijk zou zijn ingezet en die zich ergens halverwege de dertiger jaren van de 21e eeuw zich voor een breder publiek zou gaan manifesteren als een wolf in schaapskleren, stel ik mijn vraagtekens. Niet omdat ik denk dat dit niet zou kunnen, maar ik zou vooral graag willen weten waarop Boardman dit concrete geboortemoment dan baseert. Hij brengt zijn bewering direct ter sprake in het interview The New World Order - Alternative Perspectives (Youtube).

Tenslotte nog iets over de EU, EMU en de financiële crisis. Klopt het bericht uit Der Spiegel van vandaag dat het IMF geen extra hulp meer wil verlenen aan Griekenland? Zie: ‘IMF wil geen extra hulp meer bieden aan Griekenland’ (NRC Handelsblad, 22-7-2012). En wat te denken van het volgende nieuwsbericht(?): Rijken hebben biljoenen zwart geld (NOS Nieuws, 22-7-2012). Gaat het hier om feiten?

Muziek

22 opmerkingen:

  1. Het bovenstaande tekstcitaat van Rudolf Steiner uit GA 196, bladzijde 10, spreekt duidelijker als ik haar vooraf laat gaan door een alinea van direct daarboven. Dus bij dezen in deze reactieruimte die twee alinea's bij elkaar:

    'Wenn man zunächst auf den Westen blickt, vorzugsweise auf die Welt der englischsprechenden Erdenbevölkerung, so ist heute das öffentliche Urteil und dasjenige, was herausfließt aus dem öffentlichen Urteil für die äußeren Geschehnisse, für die äußeren Ereignisse, innerhalb dieser englischsprechenden Bevölkerung nicht etwa bloß abhängig von dem, was - ich will mich heute einmal, ich möchte sagen, ganz dezidiert ausdrücken - die Uneingeweihten träumen und als Lebensideale hinstellen. Gerade im Gebiete der englischsprechenden Bevölkerung ist auf der einen Seite ein gewaltiger Gegensatz vorhanden zwischen dem, was so im öffentlichen äußeren Bewußtsein als Ideen vorkommt, und dem,
    was hinter den Kulissen der Weltgeschichte diejenigen meinen, die in die Ereignisse des Weltenganges wirklich eingeweiht waren oder sind.

    Denn wenn man so das allgemeine Bewußtsein nimmt, wie es sich in diesen Gegenden der zivilisierten Erde ausdrückt, zunächst in den besten Bestrebungen, in den besten öffentlichen Publikationen, so können wir sagen: Es ist da vorhanden eine Art Ideal von einer gewissen Humanität, von einem Hinarbeiten der Menschheit nach einer gewissen Humanität, nach einem Zusammenfassen der menschlichen Wirksamkeiten unter dem Gesichtspunkte der Humanität, von dem Installieren von Institutionen, welche sich in den Dienst der Humanität stellen. Wir wollen absehen von alledem, was reichlich vorhandene trübe, lügnerische Wasser sind; wir wollen sehen auf dasjenige, was im öffentlichen Leben das Beste ist, das von den Uneingeweihten kommt. Das ist ein gewisses Streben, die Menschen unter dem Gesichtspunkte der Humanität zusammenzufassen. - Hinter diesem äußeren Streben steht das Wissen der Eingeweihten, das Wissen der tonangebenden Eingeweihten. Und ohne daß die Öffentlichkeit das weiß, ohne daß die Öffentlichkeit Gelegenheit dazu hat, sich ein genügendes Wissen von den Dingen überhaupt zu verschaffen, fließen die Urteile, die richtunggebenden Kräfte von seiten gewisser eingeweihter Kreise in die öffentliche Meinung und in den davon abhängenden Gang der Ereignisse, der äußeren Taten ein.'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsjonge John, wat heb je er weer een werk van gemaakt, met veel verwijzingen. Interessant hoor. Mooie titel ook! Je weet vast ook van de graancirkelinteresse van Klaas van Egmond? En dat Steinercitaat roept nog allerlei vragen op. Zeker nu je er een stuk bij hebt genomen. Ik heb er nog geen totaalbeeld bij, waar wil hij nu eigenlijk heen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan Michel. Bij dit soort zaken komt het ook aan op doorpakken. Bedding, focus en toebereiding.

    Dank je voor je informatie over die bijzondere interesse van Klaas van Egmond (antroposoof), wist ik niet, zal ik mogelijk een keer ter berde brengen op Cahier.

    Op je vraag waar Steiner eigenlijk heen wil met bovenstaand tekstcitaat kom ik later deze week, week 31, terug in deze reactieruimte. dat hou je dus tegoed.

    Moet me nu eerst goed richten op zaken verbonden aan Belangenvereniging ID Rotterdam, waarover ik reeds iets meer vertelde in Plaatselijk Sufferdje (Cahier, 2-7-2012). Tussen bedrijven door neem ik, op momenten dat dat mogelijk is, plaats in Arboretum Trompenburg met Geistige und soziale Wandlungen in der Menscheitsentwickelung (GA 196) in mijn tas. Deed ik vandaag ook al.

    Voor een radiobericht over dat wegparkeren van biljoenen zwart geld, het gaat hier om het bekende belasting ontwijken (en ontduiken), beluister: Biljoenen verstopt in belastingparadijzen (Radio 1, 23-7-2012) en het verbaast me niets dat het IMF vandaag gehaast verklaard heeft Griekenland te willen blijven ondersteunen (bij hervormingen): IMF: wij blijven Griekenland steunen bij hervormingen (NRC Handelsblad, 23-7-2012). Men zet elkaar 'fijntjes' onder druk. Zo gaat dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Correctie derde alinea in bovenstaande reactie: ik bedoel week 30 (deze week).

      Verwijderen
  4. Voor meer over Klaas van Egmonds opvattingen over graancirkels en ufo's en mijn commentaar daarop zie dit bericht op mijn mijn Google+ kanaal (25-7-2012) en de reactieruimte onder Michel Gastkempers blogartikel van gisteren Ver (Antroposofie in de pers, 24-7-2012).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. John,

    Het boek 'Kaspar Hauser oder das Ringen um den Geist' van Peter Tradowski las ik in 1983. Uitermate grondig boek en in mijn ogen van toen niet 'controversieel'. Je hoeft het vanwege een latere eventuele 'misstap' m.i. niet links te laten liggen. Als ik Terry Boardman hoor spreken (in voordracht en interview in beide You Tube-filmpjes) dan herken ik overeenkomstige blikrichtingen.

    Wat betreft het geboortemoment van Ahriman in een fysiek menselijk lichaam kan worden verwezen naar de duidelijke analyse van voordrachten van Rudolf Steiner door Hans Peter van Manen in zijn boekje 'Wanneer verwachtte Rudolf Steiner de incarnatie van Ahriman?' Perun Boeken 2007.
    Boardman noemt o.a. het jaar 1998 dan wel rondom dat jaar, waarin de werking van ahrimanische krachten op hun sterkst is en situeert de incarnatie mede daarom rond begin 2000. Om verschillende redenen die Van Manen noemt, bleef Steiner wat vaag over het concrete tijdstip. Desondanks dringt zich de aanwijzing op (in een voordracht op 15 november 1919) dat 'zich in het Westen een echte incarnatie van Ahriman zal voordoen (Ahriman in het vlees) voordat ook maar een deel van het derde millenium zal zijn afgelopen'. Ik veronderstel dat Boardman dezelfde voordrachten op het oog heeft gehad om tot zijn uitspraak te komen dat op basis van allerlei symptomen, waarop ook Steiner al wees, het aannemelijk is dat deze incarnatie i.c. geboorte al daadwerkelijk kan hebben plaats gevonden en dat in deze tijd zijn puberteit gaande is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Frans,

    Links laten liggen is niet het geval. Ik overweeg, overwoog al, om Tradowski's boekwerk aan te schaffen om zelf een indruk op te doen en (for the long run) research te plegen. Ten aanzien van Tradowski blijf ik echter extra voorzichtig. Van Manen heeft zich natuurlijk uitgebreid met het geval Kaspar Hauser bezig gehouden, immers ook een boek over geschreven, en het verbaast me niet dat hij literatuuronderzoek bij Steiner pleegde over tijdstip en omstandigheden komst Ahriman. Ja over die drie maal 666 jaar heeft Boardman het (ook) uitgebreid in zijn lezing Kasper Hauser - Child of Europe (Youtube) en hij spreekt helder over de betekenis ervan. Zonder terughouding, open en bloot en moedig. Kan zijn dat hij mede daarom die incarnatie rond 2000 situeert. Die uitspraak van Steiner gedaan op 15-11-1919 is me bekend. Je kunt aan alles merken dat Boardman, althans dat zijn mijn bevindingen tot nu toe geweest, nauwlettend en gewetensvol Steiners werken leest en bestudeert. Over zijn verhouding tot Steiners epigonen heb ik een minder helder beeld. Maar goed, dat is een probleem waarmee antroposofen überhaupt worstelen (vooral) na Steiners verscheiden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet mezelf even corrigeren over driemaal 666 jaren en daaraan verbonden verschijnselen en problematiek spreekt Boardman nadrukkelijk in zijn lezing The New World Order - Alternative Perspectives (Youtube)

      Verwijderen
  7. Nog even wat over Terry Boardman, ik onderken zijn kwaliteiten en waardeer zijn doortastendheid en moed ten zeerste; wel vraag ik me af of hij op sommige punten wellicht wat te gretig is. Daar ben ik nog niet over uit. Toets op de inhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo John,
      Ik heb inmiddels vrijwel alles wat er van Terry Boardman op You Tube te vinden is bekeken. Ik heb een goede indruk van hem. Ik vind hem zorgvuldig, hij is goed gedocumenteerd, formuleert goed, signaleert grondig, legt interessante verbanden, is eerder voorzichtig en terughoudend dan te gretig, dringt niet op maar geeft fenomenen in relatie tot achtergronden vanuit Steiners antroposofie, vermeldt zijn bronnen precies, roept op om ook zelf te onderzoeken en oordelen te vormen e.d. Een man om te blijven volgen!

      Verwijderen
    2. Het essay van Terry Boradman van maart 1999: The Idea of the Threefold Society at the Dawn of the Third Millennium (De idee van de driegelede samenleving bij de aanvang van het derde millennium)heft een update:
      'This page was created by Terry Boardman Dec. 1999 Last updated 19.7.2012'

      Verwijderen
    3. Dag Frans,
      Fijn om te vernemen dat de onderzoeksverrichtingen en -bevindingen van Terry Boardman ook jouw aandacht heeft en een taxatie ervan bij jou gunstig uitvalt. Dank je voor je rapportage.

      Verwijderen
    4. Ja er is inderdaad sprake van en update bij Boardmans artikel The Idea of the Threefold Society at the Dawn of the Third Millennium (De idee van de driegelede samenleving bij de aanvang van het derde millennium). Die had ik bij het schrijven van dit blogartikel al zien staan, maar liet ik onvermeld. Volledigheidshalve zal ik dat nog even aan de tekst van bovenstaand blogbericht toevoegen.

      Verwijderen
  8. Ik gaf aan dat ik in week 30 nader in zou gaan op Michel Gastkempers vraag waar Steiner met de in dit blogbericht gememoreerde citaten precies heen wou, maar mijn agenda liet dat toch niet toe. Daarom zal ik daar in de loop van deze week een apart blogbericht aan wijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Doe rustig aan John! Het heeft allemaal geen haast. Bovendien is het vakantietijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal inderdaad even wat extra tijd nemen Michel. Heb allerlei zaken af te handelen op dit moment.

      Verwijderen
    2. Ik snap overigens niet waarom jouw blogbericht van afgelopen zaterdag Spiritus Mundi (Antroposofie in de pers, 28-7-2012) de afgelopen dagen niet in blogroll van Cahier (rechterkolom) is verschenen. Vervelend mankement. Hoop niet dat dit vaker zal optreden en van tijdelijke aard is.

      Verwijderen
    3. Dat komt doordat het zo’n extra lang bericht is geworden. Dan blijkt Google dit om de een of andere reden niet op te kunnen pakken. Ik heb dit in het verleden al een paar keer bij mijn berichten geconstateerd (ik ben dan ook degene die van die idioot lange maakt).

      Verwijderen
    4. Ah juist. Toch handig om te weten. Over het algemeen ben ik wel te spreken over Blogspot (van Google).

      Verwijderen
  10. De opmerking over Peter Tradowski komt op mij erg kortzichtig en onprofessioneel over. Hij wordt in antroposofische kring algemeen aanvaard als iemand die over Kaspar Hauser veel te vertellen heeft. Onlangs is in het Wochenschrift een groot atikel over dit onderwerp van hem geplaatst. Maar John ziet hem niet zitten omdat hij bij de "Judith von Halle beweging" (wat is dat?) zou horen.
    Wie met pek omgaat wordt ermee besmet nietwaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rob, ik spreek mijn reserves ten aanzien van Tradowski uit. Geef ook duidelijk aan dat een door mij gewaardeerde Britse geesteswetenschapper, Terry Boardman, Tradowski's literatuur over Kaspar Hauser lijkt te volgen. Met pek en veren heeft dit niets uitstaande. Kwalificaties als kortzichtig en onprofessioneel in dezen laat ik (uiteraard) voor jouw rekening.

      Verwijderen
  11. Tja, wanneer incarneert Ahriman? Volgens Rudolf Steiner in het eerste derde deel van het derde nachristelijke millennium. En volgens sommige bronnen zou Rudolf Steiner tegen het eind van zijn leven hebben uitgesproken dat Ahriman al snel na de wisseling van het millennium op aarde zijn intrede zou doen.
    Hoe slaperiger wij mensen zijn, hoe eerder Ahriman kans zal zien te incarneren. Het liefst treft hij ons zo slaperig mogelijk aan. Die incarnatie lijkt mij vanaf nu elk ogenblik te kunnen plaatsvinden maar zou ook nog een paar honderd jaar op zich kunnen laten wachten. Wat Rudolf Steiner daarover meedeelde lijkt me uiterst aannemelijk maar vooralsnog weet ik zelfs niet zeker of Ahriman bestaat (er is maar weinig waar ik echt helemaal zeker van ben maar Lucifer, Christus en Ahriman lijken reëel in mij werkzaam).
    Dat Rudolf Steiner enigszins vaag was over het precieze tijdstip valt te verklaren uit het gegeven dat nog niet vaststond in welk tempo de mensheid bereid zou zijn te ontwaken. Onze vrije wil speelt bij het bepalen van het tijdstip van Ahrimans incarnatie een rol. Ik denk dat het goed is dat we niet precies weten wanneer die incarnatie plaats zal vinden want we zouden dan al makkelijk tot sensatiezucht kunnen vervallen en er reikhalzend naar uit kunnen gaan zien zonder nog veel moeite te doen om wakker te worden. En als klap op de vuurpijl zouden we misschien de verkeerde aanwijzen: iemand die ongeveer gelijktijdig komt bovendrijven, iets verbluffends geniaals heeft, internationaal actief is en niet al te fris op ons overkomt. Misschien hangt de echte Ahriman dan ondertussen ergens op innovatieve wijze de 'direct door Christus geïnspireerde' uit die bij ons niets anders teweeg brengt dan bewondering voor zijn 'op de tijdgeest toegesneden praktische en humanitaire christelijkheid' en de illusie dat we met hem op de goede weg zijn omdat we door hem 'iets bijzonders' aan onszelf ervaren, voor mijn part op versterkte wijze iets Judith van Halle-achtigs... :)
    Ik weet niet hoe het anderen hier vergaat maar ik heb de indruk dat velen onder ons het liefst zouden willen dat wij het hier op aarde nog mee mogen maken. Alsof er iets van teleurstelling zou optreden als mocht blijken dat Ahriman nog een paar honderd jaar geduld moet hebben... (en wij dus ook)...
    Goed, we zijn erg slaperig en overal zien we daar schrijnende uitwassen van en eigenlijk nergens is bijvoorbeeld echt iets van substantiële driegeleding ingevoerd. Maar tegenover die slaperigheid is ook iets van wakker worden werkzaam. Persoonlijk vind ik het erg moeilijk om de balans op te maken. Voor mij blijft het dus de vraag wanneer Ahriman zal incarneren. Ik weet het niet. Maar veel belangrijker dan het antwoord op die vraag is voor mij het streven naar wakker worden en het ontwikkelen van onderscheidingsvermogen want als Ahriman incarneert is het van belang dat wij hem herkennen en doorzien. En sowieso is wakker worden iets wat ons in deze tijd uiterst krachtig, ik zou haast zeggen 'wordt toegeschreeuwd'. Alsof wij door die roep worden omhuld, alsof de hele atmosfeer van die roep is doortrokken en alsof die roep ons tegemoet komt uit zo'n beetje alles wat er op aarde gebeurt... (dat is iets wat ik intensief ervaar).

    Vincent Brunott

    BeantwoordenVerwijderen

Overzicht van alle blogberichten op Cahier - Nieuwer bericht boven en ouder bericht onder

2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 1 - 14 augustus 2017

Kelk – 7 augustus 2017

Wishes and embodiments – 3 augustus 2017

Foreshadowing – 31 juli 2017

Schimmenrijk – 24 juli 2017

Faust & Helena – 17 juli 2017

My Way – 10 juli 2017

Independent – 3 juli 2017

Wetenschap en ontwikkelingswegen – 27 juni 2017

Perceptie en oude windselen – 26 juni 2017

Memories – Friendship – 19 juni 2017

Volle teugen – 12 juni 2017

Society: human predestination or self-determination – 5 juni 2017

Innerlijke vrijheid – 29 mei 2017

Purify and Enlighten Someone – 22 mei 2017

Nature and nurture from a inner perspective – 15 mei 2017

Brief Message – 13 mei 2017

Opklaring - 11 mei 2017

Inside, outside, upside down – 8 mei 2017

Zien – 6 mei 2017

On-of-a-kind (Parsifal – Deel 8) – 1 mei 2017

Perceptie – 27 april 2017

Instignatie en initiatie – 24 april 2017

Zelfbestemming – 21 april 2017

Genuine – 17 april 2017

Inleiding intermezzo aforismen, gedachten en epigrammen – 13 april 2017

Friend – 24 maart - 2017

Time-out – 6 maart 2017

Human Behavior – 3 maart 2017

Parsifal – Deel 7 – 27 februari 2017

Parsifal – Deel 6 – 20 februari 2017

Judith von Halle – 18 februari 2017

Aforisme en perikel – Lichtflits en experiment – 13 februari 2017

Living – Foolish or not – 6 februari 2017

Parsifal – Deel 5 – 30 januari 2017

Parsifal – Deel 4 – 20 januari 2017

Parsifal – Deel 3 – 6 januari 2017

Feestdagen en Nieuwjaar – 2 januari 2017

2016

Parsifal – Deel 2 – 30 december 2016

Parsifal - Deel 1 – 23 december 2016

Tell me – 16 december 2016

Twee zielen (en niet één gedachte) – 12 december 2016

To become – 5 december 2016

Digitale geletterdheid – 28 november 2016

Onbehagen – 21 november 2016

Weekly basis – 14 november 2016

Braintwisters and inner demons – 23 september 2016

Polsslagen der tijd – 19 september 2016

Funderen – 15 september 2016

Misunderstanding – 8 september 2016

Shine – 4 september 2016

Delicaat – 29 augustus 2016

Literatuurbeschouwing – Deel 1: Literatuur als kunstuiting – 26 augustus 2016

Versnellen – 9 augustus 2016

Autonomie – 8 augustus 2016

Fighting spirit - 29 juli 2016

Wijziging vorm en inhoud van weblog Cahier – 24 juli 2016

Mara’s influence on literature writers – 22 juli 2016

Schone wereld en schone schijn, 16 juli 2016

Verbeelden – 14 juli 2016

Macht van markten en staatscontrole - 1 juli 2016

Brexit – Synopsis – 27 juni 2016

Female – 13 mei 2016

Progress – 5 mei 2016

On the March –Dienstmededeling – 25 april 2016

Over napijn, genezing en nadere toekomst – 17 april 2016

Pijn of geen pijn: een queeste en vraagstuk – 15 april 2016

2015

Dagelijks leven met in- en toewijding - 17 december 2015

Respect – 12 november 2015

Vitaliseren én wijzer worden – 9 november 2015

True nature – 5 november 2015

Simple & Not fade away – 29 oktober 2015

Literaire wegen (bezien tegen een Rotterdamse achtergrond) – 4 september 2015

Anticiperen en participeren – 22 februari 2015

Mijn schrijfwerk en wedervaren; derde maanknoop en negende levensfase – 8 februari 2015

2014

Productieve kracht laten gelden – 20 december 2014

Open wond – 1 december 2014

Over spreuken 2, 3 en 4 op weblog Sprüche in Prosa – 9 november 2014

Uit de nacht – 31 oktober 2014

Sturm und Drang en jaren die tellen – 15 oktober 2014

Citeren uit 'Sprüche in Prosa' in voorbereiding – 12 september 2014

Short one - Home Sweet Home - Rhine Harbour – 1 september 2014

Sergej O. Prokofieff en het thema van vergeestelijking van het fysieke lichaam – 5 augustus 2014

Karma van de Antroposofische Vereniging in Nederland herkennen en erkennen – Jaar 2014 – 8 juni 2014

Gezamenlijke verantwoordelijkheid – 11 mei 2014

Kunst, religie en wetenschap & mythen en mysteriescholen – 29 april 2014

Light capture – 19 april 2014

Preoccupaties – 7 april 2014

Ondernemen – Bezield en sociaal – 25 maart 2014

Schoonmaakwoede – 22 maart 2014

Politieke (geheim)taal: centraal gestelde decentralisaties rijkelijk uitgedragen – 16 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (3) – Afbaken – 8 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (2) – Eigen koers – 14 februari 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel - 12 februari 2014

2013

Integriteit en vrijeschoolonderwijs in toekomstperspectief – 20 juli 2013

Nieuwe koers – 22 juni 2013

Rotjeknor - We doen het zelf wel - 10 mei 2013

Nieuw orgaan - Karma en reïncarnatie - Honderd jaar terug – 1 mei 2013

Weegfactoren en onderscheid - 1 april 2013

Sociale driegeleding door de bank genomen - 26 maart 2013

Over helderziendheid en voortschrijdend inzicht - 9 maart 2013

Sympathie voor Iblis - 13 februari 2013

Money voor nothing... or love don't search itself? - 8 februari 2013

Stokken stopt - 27 januari 2013

Imagine: spielerisch to be honest - 16 januari 2013

Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving - 6 januari 2013

Dubbelblind slim - Open je ogen - 3 januari 2013

Judith von Halle en Junko Althaus - 1 januari 2013

2012

Wagners worstelingen anno 2012/13; Wagner uit Goethes Faust - 15 december 2012

'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei! - 11 december 2012

With double in mirrors - 25 november 2012

Sneltreinvaart - 19 oktober 2012

Voorsorteren op digitale snelweg - 14 oktober 2012

De bijen en het Woord - 8 oktober 2012

Manifestaties van het licht - 30 september 2012

Chemische Bruiloft - 25 september 2012

Danige deining - 21 september 2012

Zinnen verzet, orde op zaken gesteld, en weer back to business as (un)usual - 24 augustus 2012

Beramen en benevelen - 22 juli 2012

Facing Mirrors and Signs on the Wall with feet on Earth - 21 juli 2012

Bloggen en bloggers online and offline - 20 juli 2012

Stilaan stilstaan - 17 juli 2012

Plaatselijke sufferdje - 2 juli 2012

Terry Boardman on Actualities - 28 juni 2012

Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren - 17 juni 2012

Wisseling van de wacht - 10 juni 2012

Bredere economische horizon - 8 juni 2012

De eigenlijke Europese munt: eureka’s - 3 juni 2012

Dienstmededeling: internetadres Cahier gewijzigd - 3 juni 2012

Life with music - 3 juni 2012

Weer aan de bak - 2 juni 2012

2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - 2e tekstdeel - 18 april 2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - Eerste tekstdeel - 11 april 2011

'Vereeuwigen' van teksten en plaatjes – Hardlopers en doodlopers - 4 april 2011

Culturele verscheidenheid en tijdsopgaven – Karma en reïncarnatie in de praktijk - 2 april 2011

Oponthoud - Reactie volgt nog - May the Force be with You! - 28 maart 2011

Blad voor de mond nemen of absolute waarheid verkondigen - 25 maart 2011

Japanese houding en inborst bij breuklijnen en waterscheidingen - 23 maart 2011

Living on the edge – Japan - 21 maart 2011

Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht - 19 maart 2011

Psychologie en genetica van (vleesgeworden) arrogantie - 13 maart 2011

Moderne literatuurkritiek – Waar gaat het over? - 12 maart 2011

The aftermath – Slotwoord bij drieluik over Judith von Halle - 11 maart 2011

Vermeende inwijding - Judith von Halle - 6 maart 2011

Saturday - 4 maart 2011

Hey Jude – Make it better - 3 maart 2011

Sign of times – Judith von Halle for instance - 2 maart 2011

Wie is wie met wie? – Willen echten echt opstaan! - 1 maart 2011

Leidraden, labyrinten, uitwegen en valkuilen - februari 2011

M. Vasalis en Naema Tahir - Niet kijken op een dag - 27 februari 2011

Waar staat Europa bij stil? - 12 februari 2011

Omgekeerde cultus (Michaël) en Faust - 7 februari 2011

Energiek vooruit - 29 januari 2011

Pauselijk bannen - Pro-actief 'herderschap' - 17 januari 2011

Start van het nieuwe jaar: 2011 - 11 januari 2011

Anders gepland - Datum verzet - 9 januari 2011

2010

Geesteswetenschap – Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam? - 25 december 2010

Introductie van de bewustzijnsziel - Geschiedkundige impuls - 20 november 2010

Rol van Pentagon bij oorlog en vrede - Kennisworstelingen - 13 november 2010

Vergewissen van wiskunde - 27 oktober 2010

Vooral geen water geven en zeker geen koffie morsen - 24 oktober 2010

Proactieve interactie - Michel Gastkemper over Antroposofie Monitor - 14 oktober 2010

Voor- en achterland - Volkerenkunde - 14 oktober 2010

Open internetgemeenschap - 9 oktober 2010

Symbiosen en gedeelde belangen - 3 oktober 2010

Draken van onderwerpen - Wie stelt wie met wat aan de kaak? - 30 september 2010

Feit en fictie & Begrip en inzicht - Koers Antroposofische Vereniging - 29 september 2010

Hoofdkwartier antroposofische vereniging - 27 september 2010

Digitale bibliotheek - Zeno.org - 26 september 2010

Voetbal en vechtsporten zijn niet uit den boze - 25 september 2010

Full moon almost - Spiritual shopping or tell what you can sell - 27 september 2010

Hedendaagse maieutiek - 20 september 2010

Not asleep yet - 18 september 2010

Nederlandse vertaling Steiners voordrachtencyclus over Filosofie van Thomas van Aquino - 16 september 2010

Gemoederen in en rond de Antroposofische Vereniging - Taja Gut - 16 september 2010

Hemelvaartsdag 2010 - 13 mei 2010

Stralende lentedag - 6 mei 2010

Start - 28 april 2010

Vertalen - Translate