donderdag 28 juni 2012

Terry Boardman on Actualities


Wie zag die film al niet eerder(?), Rosemary’s Baby (1968) geregisseerd door Roman Polansky, wiens vrouw, Sharon Tate, in real life op een afschuwelijke manier werd afgeslacht (1969) door handlangers van de beruchte psychopaat Charles Manson. Rosemary’s Baby groeide al snel uit tot een cultfilm in het genre fantasy and horror. Hoofdrolspeelster in deze film is actrice Mia Farrow in de rol van Rosemary Woodhouse, een jonge, naïeve vrouw, welke tot haar eigen verbijstering een satanswezen verwekte. Om dat thema draait die hele film.

Just fantasy zo’n komst en ingrijpen van een satanswezen in de Westerse samenleving van vandaag de dag? Je komt het in ieder geval wel vaker tegen in filmland. Rosemary’s Baby is wat dat betreft beslist geen unicum. Neem bijvoorbeeld ook de bekende reeks Omen 1 tot en met 4. Onvergetelijk is wat mij betreft The Omen (1), waarin de bekende acteur Gregory Peck een hoofdrol vervult, zie en beluister The Omen 1 - Full Movie (Youtube). In 2006 werd een remake van Omen 1 uitgebracht, The Omen 666, waarin naar mijn indruk ook elementen uit Omen 2, 3 en 4 zijn verwerkt, heb die film zelf nog niet gezien. Hier een trailer: Omen 666 – Trailer.

Ahriman - Sculptuur
In de antroposofie worden op basis van ontwikkelde helderziendheid verschillende wezens onderscheiden die met het gewone fysieke oog niet vallen te ontwaren. Daarbij worden onder andere ook Ahrimanische en Luciferische wezens opgemerkt. In Bijbelse zin wordt Ahriman, althans onder andere volgens antroposofen, ook wel aangeduid als Satan (respectievelijk Satanisch wezen) en Luciferisch(e) wezen(s) als duivels. Ook binnen antroposofische kringen wordt er regelmatig gesproken, indertijd allereerst door Rudolf Steiner (1861 – 1925), over een komst van een Ahrimanisch wezen op fysiek niveau in een niet al te verre toekomst. Zie bijvoorbeeld de inhoud van deze pagina van de volgende voordracht van Rudolf Steiner : Cosmic New Year – Lecture 3 of 5. Die gehele voordracht valt in het originele brontaal te lezen in de voordrachtenreeks: Weltsilvester und Neujahrsgedanken (GA 195; vijf voordrachten gehouden te Stuttgart van 21-12-1919 tot en met 1-1-1920.) Hier gaat het dus om de derde voordracht (28-12-1919) uit die cyclus. Hieronder een weergave van een korte inhoudsopgave van de voordracht in kwestie (bladzijde 44 tot en met 58; GA 195):


Een tamelijk lange inleiding deze keer om te komen bij het eigenlijke hoofdonderwerp dat ik deze keer aansnijdt: aandacht gevraagd voor de activiteiten en onderzoeksobjecten van de Britse antroposoof Terry Boardman (zijn website). Die man was me jaren geleden al opgevallen. Tegenwoordig timmert hij extra aan de weg. Geeft regelmatig lezingen en laat zich ook geregeld uitgebreid interviewen door allerlei geïnteresseerden, waarbij een grote openheid en ontbreken van opsmuk in het oog valt; een niet onbelangrijk deel van die interviews en lezingen vallen vrijelijk voor een ieder op internet (Youtube) te bekijken en beluisteren. Goede zaak vind ik. Boardman schuwt gebruik van moderne communicatiemiddelen niet; zo bedient hij niet alleen 'boekenwurmen'; zet hij ramen en deuren wijd open. Zie bijvoorbeeld zijn korte video-presentatie (ruim 18 minuten) The Karma of Untruthfulness – Documentary - Terry Boardman. Hiermee actualiseert hij in de 21e eeuw Steiners bekende voordrachten uit The Karma of Untruthfulness – Volume 1 en Karma of Untruthfulness – Volume 2, de moderne Engelse editie van GA 173 en GA 174, waarvoor Boardman tevens twee voorwoorden schreef.

Interview Terry Boardman
In een uitgebreid video-interview Terry Boardman afgenomen (duur: 2 uur en 14 minuten), welke eind vorig jaar werd geupload naar Youtube, steekt Boardman ondermeer direct van wal over die voornoemde incarnatie of misschien exacter uitgedrukt fysieke verschijning van Ahriman (Satan), waarvan hij de (voorbereidende) geboorte op of rond het jaar 2000 centreert: The NWO - Alternative Perspectives - With Terry Boardman. De bijzondere persoon, een ogenschijnlijk gewone burger, waarover het hier zou gaan, zou volgens Boardman inmiddels dus zo ongeveer bij zijn pubertijdsfase zijn aanbeland.

Ik stel niet dat Boardman het hier wel of niet bij het juiste eind heeft (qua tijdstelling en onderzoeksbevindingen). Ben altijd zeer voorzichtig bij dit soort kwesties. Zal het nader bestuderen, maar memoreer het alvast wel, omdat ik antroposofen als Boardman zeer wel serieus neem. Zie en beluister voorts:

a. Terry Boardman at Truthjuice presents 2012 – Truth or Con
b. Is ours the Age of Aquarius or Antichrist? - Making sense of 666 - Terry Boardman
c. ASM News – With Terry Boardman
d. Terry Boardman on Youtube


Muziek

1. Rosemary's Baby - Soundtrack
2. The Omen - Ave Satani
3. Losing my Religion - R.E.M. (met zangtekst)

14 opmerkingen:

  1. Interessant persoon, die Terry Boardman. Hij reist ook door heel Europa om lezingen te geven, las ik, maar ik had nog nooit van hem gehoord. Ik dacht dat die video Alternative Perspectives maar 2 minuten en 14 seconden duurde, maar het is 2 uur en 14 minuten. Dat is mij veel te veel.
    Ik meende overigens dat filmpjes op Youtube maximaal maar 9 minuten mochten duren, maar dat is blijkbaar toch niet zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik kan me voorstellen dat dat je teveel is Ridzerd; in ieder geval om in één keer uit te kijken. Het zijn immers geen films, thrillers of zo, die je makkelijk kunnen meevoeren; lekker weghappen zogezegd. Zelf bekijk ik ze stukje bij beetje. Heb natuurlijk ook meer te doen. Een aantal onderzoeksonderwerpen van Boardman, komen overeen met de mijne. Dat biedt me dus interessant vergelijkingsmateriaal en verdere verificatie mogelijkheden.

      Tegenwoordig is het inderdaad mogelijk om hele speelfilms of documentaires van meer dan twee lang op Youtube te plaatsen, zie bijvoorbeeld ook The Omen 1 - Full Movie. Je ziet dan ook steeds meer lezingen en uitgebreide interviews via Youtube verschijnen.

      Verwijderen
    2. Correctie zinsdeel eerste zin tweede alinea: '...van meer dan twee uur lang...'.

      Verwijderen
  2. Aha, dus men kan die hele film The Omen 1 op Youtube zien. Dan zal ik die toch eens bekijken. Ik kijk maar heel weinig films. Ook die duren mij vaak te lang. Rosemary's Baby heb ik ook niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt John, bedankt dat je me per mail opmerkzaam maakte op je blog.
    Bij andere blogs bijv. bij Gastkemper en Junko Alto kun je je abonneren op elke nieuw topic, via dashboard kun je dan zien wat er zoal nieuw is. Is dat bij jouw blog ook een optie?

    Ik zal je links eens nagaan wb Terry Boardman. Zoals je misschien al wist, ik schrijf in het tijdschrift Apokalyps Nu!, een aantal artikelen. Het derde deel met de titel- de triomf van de komende incarnatie van Ahriman- komt binnenkort uit, dus door Terry kan ik me wat deze reeds geplaatste artikelen betreft niet meer laten inspireren. Daarnaast ingaand op de mogelijke lichamelijkheid, die Ahriman nodig heeft bij zijn incarnatie, gaan we in apo nu http://www.apokalyps.nl/ in op de stroming van het transhumanisme. Daarbij wordt aangesloten aan Jesaiah Ben Aharon, die dit in zijn nieuwe cursusactiviteit een belangrijke rol toekent. http://www.event-studies.org/

    Het is goed dat het thema van de incarnatie van Ahriman op allerlei verschillende manieren wordt opgepakt, onderstaande lezende.

    In Motief nr. 153 (01) blz. 25 stond onlangs geschreven:

    (citaat)
    In de laatste decennia van de vorige eeuw hebben antroposofische auteurs in een aanzienlijk aantal publicaties op deze Steiner-voordrachten gewezen (Steiner over incarnatie Ahriman, red.) Dit stroompje van publicaties lijkt nu te zijn opgedroogd. (03) Maar intussen is er iets anders gebeurd. Intussen hebben honderden miljoenen mensen in 67 talen vertaalde boeken over Harry Potter gelezen en de films gezien…. (vet door redactie)
    … het is een wonderlijke gedachte dat wereldwijd een generatie opgroeit die een verhaal heeft verslonden dat ik moeilijk anders kan opvatten dan zo, dat hier in beeldvorm verschijnt wat Steiner over de incarnatie van Ahriman heeft meegedeeld. Waar komen die beelden toch vandaan? Zijn het beelden die uit de wereld komen die achter onze gewone, rationele wereld ligt? Beelden die helpen om de geestelijke dimensie van wat zich nu in de wereld afspeelt niet te verslapen? De ontstaansgeschiedenis van het epos duidt daar wel op. Het verhaal overviel de schrijfster J.K.Rowling, in een machtige golf van inspiratie tijdens een beroemd geworden…treinreis etc.etc
    (einde citaat)

    Dit lezende, het artikel van Wolter Bos, zou je haast denken, dat`door de Harry Potter boeken te lezen, dat men daardoor een veel beter beeld krijgt van Ahriman, dan van al die antroposofische auteurs, die zich vroeger met dat thema uiteengezet hebben.


    PS momenteel ben ik bezig met een artikel over de Mayas en de datum 21-12-2012, maar dan natuurlijk vanuit antroposofische gezichtspunten. Als er lezers zijn, die mee willen denken en punten aandragen die ik zou kunnen meenemen, hou ik me aanbevolen. De bedoeling is wel dat het artikel in ieder geval voor 21-12-2012 gepubliceerd gaat worden. (;-)

    reacties kees.kromme@kpnmail.nl

    PS2 John ondanks jouw aanwijzingen in het vorige blog machtswisselingen over het correct toepassen van html codes, ben ik toch bang (door mijn onkunde), dat de links die ik boven toegevoegd heb niet werken, mijn vraag is dus, kun jij deze in mijn tekst alsnog van de goede code voorzien?

    Groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan Kees. Later vandaag ga ik op je reactie in. Je e-mailbericht is ook in goede orde ontvangen.

      Verwijderen
  4. @John ik zie in mij stukje boven dat vet en schuin gedrukte tekst verdwenen is en dat de noten die naar bronnen verwijzen er nog in staan, want het was een stukje copy/past uit een betreffend artikeltje. Ik neem aan dat dat op te lossen zou zijn door de door jou eerder gegeven html codering te gebruiken? Moet ik me toch maar eens in gaan verdiepen (;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ Kees

      In reacties van andere mensen in deze reactieruimte kan ik geen html codes aanbrengen, kan daar überhaupt niet in editten. Hooguit is het me mogelijk een reactie te verwijderen als ik dat zou willen.

      Dus bij dezen in deze reactie van mij snelkoppelingen naar datgene waarnaar jij verwijst in je bovenstaande reactie van 29-6-2012; 10:14 uur:
      a. Apokalyps Nu!
      b. Event Studies - The Event of the 21st Century
      c. Dr. Yeshayahu Ben-Aharon - Event Studies en Jesaiah Ben-Aharon - Steiner Books - Anthroposophic Press
      d. Transhumanisme - Wikipedia

      De thematiek aan de orde gesteld in de Harry Potter boeken (goed en kwaad) is inderdaad interessant. Met name methodisch bezien. Opvallend daarbij lijkt echter weer wel het naar voren schuiven van One Dark Force, zoals dat ook bij Star Wars het geval lijkt. En dan heb je natuurlijk ook In de ban van de Ring en The Matrix enzovoort. Snijvlakken, vervloeiingen en afbakeningen van genres als fantasy, sciencefiction, horror et cetera. Menselijke verbeeldingskracht en aandacht kan allerlei kanten opgaan.

      Ook Boardman heeft iets te melden over 2012, maar dat kom je denk ik zelf wel tegen.

      Naar derden. Voor medewerking aan schrijfproject als hierboven in reactieruimte door Kees beschreven, mail naar: Kees Kromme

      Verwijderen
    2. Voorts Kees, twee uitspraken van Boardman (1999) over sub- en/of hoofdthema's van (1) Jesaiah Ben Aharon en (2) Paul Mackay (focus 20e eeuw, terugblik, inventarisatie; basis voor eerste vooruitblik 21e eeuw) uit:
      The Idea of the Threefold Society at the Dawn of the Third Millennium (1999)

      Wijzend op Jesaiah Ben Aharon in 1999:
      "The Israeli author and lecturer Jesaiah Ben Aharon now lives in America and he has urged us, in this Age of the Second Coming of Christ, to learn from the experience of the disciples at the time of the First Coming 2000 years ago. (12) First their minds were awoken from slumber and ignorance of what had happened at Golgotha and afterwards by the tongues of fire at Pentecost. This was for them a festival of knowledge. What did they then do? They went out into the marketplace and began speaking to the people in languages each could understand. Finally, they set about creating a new community - the community of Christians. We see here the threefold archetype: the spiritual experience of the "I", the considerate and respectful dialogue of "I and you", and the social life in cooperation of the "we". This, Ben Aharon avers, is what we in the Anthroposophical movement also need to do with respect to the wider world beyond our all-too-narrow confines. Otherwise, the fact of the Second Coming, of the Etheric Christ, might well be ignored by mankind, which would be an unmitigated disaster."

      Wijzend op Paul Mackay in 1999:
      "It will be necessary then, for us to study the idea of the threefold society, understand it, build enthusiasm for it within the Anthroposophical movement, and then realise it within the Anthroposophical Society. If we fail to do this at least, and put our own house in threefold order, so to speak, we will hardly be in a position to speak to others about social threefolding. Paul Mackay has spoken of the three stages of development within the Anthroposophical movement since the Christmas Conference, each of 33 years: 1923 - 1956 - 1989. In the first phase, 1923 -1956, the individual element was strong; this was the 'angelic' phase, when the movement was signally affected by the karmic relationships between leading members. Then came the 'archangelic' period, 1956 - 1989, when Anthroposophical communities sprang up in profusion and were deepened, but remained somewhat inward, apart from the rest of society - 'islands of culture', as it were. Now, since 1989, we have been in the 'archaic' period when Anthroposophy has to broaden to embrace the world and develop a truly global consciousness that can parallel the ahrimanic aspects of the economically and technologically-driven globalisation that has been the much-trumpeted mark of the 1990s. This period will last until 2022. During it, Anthroposophy will have to plunge into the world if it is to have a meaning that is anything other than sectarian."

      Verwijderen
  5. Ik wil de mensen die duits kunnen lezen het volgende niet onthouden. In Apokalyps Nu is (en zal) er ook aandacht aan besteed worden en als de visie van Aharon realistisch is (en dat moet iedere lezer maar voor zichzelf uitmaken) zullen we de komende decennia nog wel bezig zijn met dit thema. In dit blog zou gediscussieerd kunnen worden in hoeverre hier inderdaad van realisme sprake is. Ondertussen is het ook mijn intentie om te kijken in hoeverre de Maya 2012 voorspellingen hiermee in verband gebracht kunnen worden.
    Maar ik plaats het in delen, daar ik zie dat het artikel maximaal 4096 tekens mag bevatten.

    groet Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die Bedeutung der Heiligen Nächte von 2011
    Vor den Toren von 2012
    Michaelische Weihnachtsbotschaft
    „Innerhalb von 30 Jahren werden wir die technologischen Mittel haben, übermenschliche
    Intelligenz zu erzeugen. Kurz danach wird das Zeitalter der Menschheit zu Ende sein [...] Ich
    halte es für angemessen, dieses Ereignis als eine Singularität zu bezeichnen. Es ist ein
    Punkt, an dem unsere Modelle aufgegeben werden müssen; eine neue Wirklichkeit herrscht
    dort ... Und doch: wenn es dann endlich so weit ist, wird es wohl eine große Überraschung
    und ein noch größeres Unbekanntes sein“. (Vernor Vinge, The Coming Technological
    Singularity 1993)
    “Es handelt sich nicht darum, was geschehen wird, denn es wird mit Sicherheit geschehen –
    sondern darum, wie es geschehen wird; wie man mit diesen Dingen umgehen wird. Die
    Verschmelzung von Menschen mit Maschinen wird ein großes und bedeutendes Problem für
    den Rest der Erdenevolution“. (Rudolf Steiner, 1917)1

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Liebe Freunde,
    In dieser Weihnachtszeit fühle ich mich tief bewegt beim Gedanken daran, was jetzt
    auf die Menschheit zukommt und was in den kommenden Jahren und Jahrzehnten
    auf sie zukommen wird. Zu sagen, dass wir in einer Übergangszeit leben, ist ein
    Klischee, denn jede Zeit ist eine Übergangszeit. Und besonders in unserer Zeit, wo
    oftmals gewichtige Entscheidungen an kritischen Gabelungen unseres Weges in die
    Geschichte von uns verlangt werden, will ich nicht behaupten, dass der gegenwärtige
    Übergang bedeutender ist als andere, die wir im vergangenen Jahrhundert erfahren
    haben.
    Lasst uns, eingedenk dieser Vorbehalte, der harten Tatsache ins Auge sehen, dass
    unsere Zeit nicht still steht – gerade unsere Zeit nicht! Ihre innere Qualität und
    Intensität verändert sich zusammen mit ihrer äußerlichen, wahrnehmbaren Beschleunigung.
    Viele erforschen die Beschleunigung unserer Zeit; man kann sie am wissenschaftlichen
    und technischen Fortschritt ablesen. Transhumanisten und Singularianer
    1 Rudolf Steiner, 25.11.1917, in: Individuelle Geistwesen und ihr Wirken in der Seele des Menschen,
    GA 178, S. 219, verkürzt zitiert)
    sprechen vom Gesetz der exponentiellen Beschleunigung der technischen Entwicklung,
    das die Epiphanie der erwarteten technischen Singularität noch vor der Mitte
    unseres Jahrhunderts herbeiführen soll. Aber wie steht es mit dem Prozess der
    innerlichen Ätherisation, der Reifung und Erfüllung des menschlichen und spirituellen
    Lebens unserer Zeit? Und was will unser Zeitgeist – den die Geisteswissenschaft
    auch unter dem Namen „Michael“ kennt – uns aus einer objektiven übersinnlichen
    Sicht über unsere Zeit sagen, über Seine Zeit?
    Wenn wir heute Seiner Botschaft lauschen, hören wir das folgende, und wir erleben,
    wie es sich gleichzeitig in zwei einander ergänzende Richtungen wendet.
    Michael weist energisch auf den kommenden, neuen, zentralen Christusimpuls und
    auf das Ereignis des 21. Jahrhunderts, das sich, noch unsichtbar, schon seit einigen
    Jahren zu regen beginnt und das in den kommenden Jahrzehnten immer aktiver und
    aktueller werden wird. Man kann heute die ätherische Welt nicht betreten, ohne in
    der machtvollsten und intimsten Weise auf dieses „Ereignis“ aufmerksam zu werden
    – dieses Ereignis, das mächtige Strömungen und Wogen in der ätherischen Welt von
    Osten nach Westen, vom Süden nach dem Norden und umgekehrt fließen und
    kreisen lässt und dabei die mächtigsten und kreativsten Wesen und Kräfte zu einem
    großartigen, kosmisch-irdischen Bilderteppich verwebt. Etwas unendlich
    Bestärkendes und Kraftgebendes liegt in dieser Vision und lässt uns fühlen, dass wir
    gestützt und getragen sind von den kreativen Kräften, die ständig die Evolution der
    Menschheit und der Erde mit Nahrung und Lebenskraft versehen.
    Dem genaueren Blick wird deutlich, dass die Michaelkräfte gegenwärtig an zwei
    großen Vorhaben arbeiten: einem, das sich in der unmittelbaren Gegenwart und in
    der nahen Zukunft vollzieht, und einem zweiten, welches das zentrale „Ereignis“ des
    21. Jahrhunderts vorbereitet.
    Als erstes sehen wir, wie sie sich aus dem ganzen Kosmos versammeln und Mengen
    kreativer Samen für die Inspiration auf die Erde herabregnen lassen, die der Menschheit
    gegenwärtig und in naher Zukunft zugute kommen sollen. Diese Samen hätten
    das Potenzial, alle Felder und Aspekte unseres Lebens zu heilen und umzuwandeln,
    wenn wir sie bewusst ergreifen und in unserem sozialen Leben umsetzen wollten.
    (Die Arbeit unserer Schule kann – wenn ernsthaft und intensiv betrieben – als ein
    erster bescheidener Versuch aufgefasst werden, die Fähigkeiten zu entwickeln, die
    wir brauchen um aktive Mit-Schöpfer dieser Kräfte zu sein.)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zum Zweiten werden wir einer immensen Operation gewahr – man kann sie nur als
    eine „Generalmobilmachung“ bezeichnen – , die den Boden für eine geplante zweite
    Inkarnation des Zentralkommandos und der Kampftruppen der Michaelströmung in
    einem späteren Zeitpunkt unseres Jahrhunderts vorbereitet. (Entschuldigt bitte die
    militärischen Metaphern.) Sie erzeugt eine völlig neue Strömung der Geisteswissenschaft
    auf der Erde, sowohl der Form wie dem Inhalt nach. Die Ermöglichung dieser
    zweiten Inkarnation hängt völlig an unserer jetzigen und künftigen Arbeit auf der
    Erde, das heißt: an der freien, individuellen Aktivität und Kreativität eines jeden von
    uns. Menschen, die ernsthaft streben, Geisteswissenschaft im Sinn von Freiheit und
    Kreativität zu pflegen, sollten sich jetzt und in den kommenden Jahren und Jahrzehnten
    darauf vorbereiten. Nur so kann der menschliche Boden dafür vorbereitet
    werden, diesen zweiten Michaelimpuls zu empfangen.
    Aber im Anblick dieser immensen Vorbereitungen werden wir auch gewahr, wie
    Michaels Blick streng und warnend wird wenn er sich auf die gegenwärtigen Menschheitsangelegenheiten
    auf der physischen Erde richtet. Er will uns aufmerksam
    machen: Wenn die neuen kreativen Strömungen und Wogen, die vom Kosmos zur
    Erde fließen, nicht ergriffen, verstanden und mit vollem menschlichem Bewusstsein
    in Echtzeit umgesetzt werden, bedeutet das nicht bloß dass einige sich nicht so auf
    der Erde inkarnieren, wie sie sollten und gesollt hätten. Der Entwicklungsstrom der
    Geisteswissenschaft auf unserer Erde kann durch Fehler der Menschen geschwächt,
    verlangsamt oder auch aufgehalten werden, aber die Evolutionsimpulse – auch der
    Christusimpuls – werden nach dem objektiven Zeitplan der Evolution gegeben. Das
    bedeutet: Werden sie nicht bewusst ergriffen und richtig umgesetzt, so können ihre
    höchst produktiven und segensreichen Kräfte in ihr genaues Gegenteil verkehrt
    werden. Im 20. Jahrhundert ist das schon so geschehen.
    Aber es ist vor allem die Aufgabe der Geisteswissenschaft, der Menschheit den
    Christusimpuls zum Verständnis zu bringen, ihn zum Erlebnis werden zu lassen, und
    ihn auf allen Lebensfeldern in Echtzeit zur Wirkung zu bringen. Wenn die Geisteswissenschaft
    in den kommenden Jahren und Jahrzehnten auf der Erde nicht in
    richtiger Weise gepflegt wird, wird die Menschheit nicht imstande sein, das Geistereignis
    des 21. Jahrhunderts zu ergreifen und es bewusst umzusetzen. All die
    gewaltigen Michaelischen Vorbereitungen, die jetzt in der Ätherischen Welt unterwegs
    sind, werden sich dann nicht zur rechten Zeit auf der Erde inkarnieren können.
    Wieder, wie schon im 20. Jahrhundert, könnte dann auch im 21. eine tragische
    Umkehrung des Christus-Ereignisses stattfinden, jetzt aber in noch viel größerem,
    globalem Maßstab.
    Michaels Blick zu erfahren entfacht in uns einen Drang, die Tiefe unserer Herzen zu
    durchforschen, die Verpflichtungen, die wir auf uns genommen und die Versprechen,
    die wir uns und unserer Welt gegeben haben, zu betrachten. Das ist die zweite Front,
    der wir uns gegenüber sehen: unsere Stärken, die sich mit unseren Schwächen
    verweben, unser kosmisches Werden, unsere kosmischen Aufgaben mit unseren
    irdischen Begrenzungen, Ängsten und Unsicherheiten. Und wenn wir diese beiden
    Aspekte unserer menschlich/kosmischen Natur zusammenweben, erfahren wir eine
    immense Ermutigung, uns zur aktiven und kreativen Begegnung mit dem kommenden
    Christus-Ereignis zu rüsten. Wir dürfen uns dann dem Jahr 2012 und den kommenden
    Jahren und Jahrzehnten mit Mut, Liebe und Zuversicht nähern, im festen
    Wissen dass wir nicht allein sind und dass wir gemeinsam mit den unsichtbaren
    Heerscharen unserer kosmischen Geschwister, unserer menschlichen Freunde und
    Partner den kommenden Wogen in unserem menschlichen und sozialen Leben
    wachsam und kreativ entgegensehen können, sie erfahren, verstehen und uns
    vergegenwärtigen können.
    Dr. Yeshayahu Ben-Aharon
    YBASITE.ORG
    (Übersetzung: Hellmut Fischmeister/Ulrich Morgenthaler)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ridzerd van Dijk plaatste vandaag op zijn weblog Aquarius weer een uitstekend Steiner citaat: Sociale hervormingen mislukken als de mensen zichzelf niet hervormen (Aquarius, 2-7-2012). Daaronder heb ik gereageerd met attendering op een aantal ernstige zorgpunten aangaande het EU en EMU project.

    Terry Boardman, zijn weblog staat ook in mijn blogrol, zie rechterkolom, deed gisteren trouwens ook kort een duit in het zakje over de EU en EMU kwestie: Merkel and the markets working in tandem (Weblog Terry Boardman, 1-7-2012).

    BeantwoordenVerwijderen

Overzicht van alle blogberichten op Cahier - Nieuwer bericht boven en ouder bericht onder

2017

Wordingskracht – 11 december 2017

Grace – 6 december 2017

Virtues – 4 december 2017

Oh Well – 23 november 2017

Kennistheorie – 10 november 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 5 – 13 oktober 2017

Europe & Memoranda – 10 oktober 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie – Deel 4 - 29 september 2017

Ready to go again! – 28 september 2017

Keep up the pace – 11 september 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 3 – 31 augustus 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 2 – 28 augustus 2017

Dienstmededeling over deel 2 van meerluik – 21 augustus 2017

Filosofie, wetenschap en antroposofie - Deel 1 - 14 augustus 2017

Kelk – 7 augustus 2017

Wishes and embodiments – 3 augustus 2017

Foreshadowing – 31 juli 2017

Schimmenrijk – 24 juli 2017

Faust & Helena – 17 juli 2017

My Way – 10 juli 2017

Independent – 3 juli 2017

Wetenschap en ontwikkelingswegen – 27 juni 2017

Perceptie en oude windselen – 26 juni 2017

Memories – Friendship – 19 juni 2017

Volle teugen – 12 juni 2017

Society: human predestination or self-determination – 5 juni 2017

Innerlijke vrijheid – 29 mei 2017

Purify and Enlighten Someone – 22 mei 2017

Nature and nurture from a inner perspective – 15 mei 2017

Brief Message – 13 mei 2017

Opklaring - 11 mei 2017

Inside, outside, upside down – 8 mei 2017

Zien – 6 mei 2017

On-of-a-kind (Parsifal – Deel 8) – 1 mei 2017

Perceptie – 27 april 2017

Instignatie en initiatie – 24 april 2017

Zelfbestemming – 21 april 2017

Genuine – 17 april 2017

Inleiding intermezzo aforismen, gedachten en epigrammen – 13 april 2017

Friend – 24 maart - 2017

Time-out – 6 maart 2017

Human Behavior – 3 maart 2017

Parsifal – Deel 7 – 27 februari 2017

Parsifal – Deel 6 – 20 februari 2017

Judith von Halle – 18 februari 2017

Aforisme en perikel – Lichtflits en experiment – 13 februari 2017

Living – Foolish or not – 6 februari 2017

Parsifal – Deel 5 – 30 januari 2017

Parsifal – Deel 4 – 20 januari 2017

Parsifal – Deel 3 – 6 januari 2017

Feestdagen en Nieuwjaar – 2 januari 2017

2016

Parsifal – Deel 2 – 30 december 2016

Parsifal - Deel 1 – 23 december 2016

Tell me – 16 december 2016

Twee zielen (en niet één gedachte) – 12 december 2016

To become – 5 december 2016

Digitale geletterdheid – 28 november 2016

Onbehagen – 21 november 2016

Weekly basis – 14 november 2016

Braintwisters and inner demons – 23 september 2016

Polsslagen der tijd – 19 september 2016

Funderen – 15 september 2016

Misunderstanding – 8 september 2016

Shine – 4 september 2016

Delicaat – 29 augustus 2016

Literatuurbeschouwing – Deel 1: Literatuur als kunstuiting – 26 augustus 2016

Versnellen – 9 augustus 2016

Autonomie – 8 augustus 2016

Fighting spirit - 29 juli 2016

Wijziging vorm en inhoud van weblog Cahier – 24 juli 2016

Mara’s influence on literature writers – 22 juli 2016

Schone wereld en schone schijn, 16 juli 2016

Verbeelden – 14 juli 2016

Macht van markten en staatscontrole - 1 juli 2016

Brexit – Synopsis – 27 juni 2016

Female – 13 mei 2016

Progress – 5 mei 2016

On the March –Dienstmededeling – 25 april 2016

Over napijn, genezing en nadere toekomst – 17 april 2016

Pijn of geen pijn: een queeste en vraagstuk – 15 april 2016

2015

Dagelijks leven met in- en toewijding - 17 december 2015

Respect – 12 november 2015

Vitaliseren én wijzer worden – 9 november 2015

True nature – 5 november 2015

Simple & Not fade away – 29 oktober 2015

Literaire wegen (bezien tegen een Rotterdamse achtergrond) – 4 september 2015

Anticiperen en participeren – 22 februari 2015

Mijn schrijfwerk en wedervaren; derde maanknoop en negende levensfase – 8 februari 2015

2014

Productieve kracht laten gelden – 20 december 2014

Open wond – 1 december 2014

Over spreuken 2, 3 en 4 op weblog Sprüche in Prosa – 9 november 2014

Uit de nacht – 31 oktober 2014

Sturm und Drang en jaren die tellen – 15 oktober 2014

Citeren uit 'Sprüche in Prosa' in voorbereiding – 12 september 2014

Short one - Home Sweet Home - Rhine Harbour – 1 september 2014

Sergej O. Prokofieff en het thema van vergeestelijking van het fysieke lichaam – 5 augustus 2014

Karma van de Antroposofische Vereniging in Nederland herkennen en erkennen – Jaar 2014 – 8 juni 2014

Gezamenlijke verantwoordelijkheid – 11 mei 2014

Kunst, religie en wetenschap & mythen en mysteriescholen – 29 april 2014

Light capture – 19 april 2014

Preoccupaties – 7 april 2014

Ondernemen – Bezield en sociaal – 25 maart 2014

Schoonmaakwoede – 22 maart 2014

Politieke (geheim)taal: centraal gestelde decentralisaties rijkelijk uitgedragen – 16 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (3) – Afbaken – 8 maart 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (2) – Eigen koers – 14 februari 2014

Antroposofie en wetenschapsfilosofie (1) – Voorspel - 12 februari 2014

2013

Integriteit en vrijeschoolonderwijs in toekomstperspectief – 20 juli 2013

Nieuwe koers – 22 juni 2013

Rotjeknor - We doen het zelf wel - 10 mei 2013

Nieuw orgaan - Karma en reïncarnatie - Honderd jaar terug – 1 mei 2013

Weegfactoren en onderscheid - 1 april 2013

Sociale driegeleding door de bank genomen - 26 maart 2013

Over helderziendheid en voortschrijdend inzicht - 9 maart 2013

Sympathie voor Iblis - 13 februari 2013

Money voor nothing... or love don't search itself? - 8 februari 2013

Stokken stopt - 27 januari 2013

Imagine: spielerisch to be honest - 16 januari 2013

Verbijstering, bewilderment (perplexity) en Verwirrung is kwestie van beschaving - 6 januari 2013

Dubbelblind slim - Open je ogen - 3 januari 2013

Judith von Halle en Junko Althaus - 1 januari 2013

2012

Wagners worstelingen anno 2012/13; Wagner uit Goethes Faust - 15 december 2012

'Heilig' mantra: groei, groei en nog eens groei! - 11 december 2012

With double in mirrors - 25 november 2012

Sneltreinvaart - 19 oktober 2012

Voorsorteren op digitale snelweg - 14 oktober 2012

De bijen en het Woord - 8 oktober 2012

Manifestaties van het licht - 30 september 2012

Chemische Bruiloft - 25 september 2012

Danige deining - 21 september 2012

Zinnen verzet, orde op zaken gesteld, en weer back to business as (un)usual - 24 augustus 2012

Beramen en benevelen - 22 juli 2012

Facing Mirrors and Signs on the Wall with feet on Earth - 21 juli 2012

Bloggen en bloggers online and offline - 20 juli 2012

Stilaan stilstaan - 17 juli 2012

Plaatselijke sufferdje - 2 juli 2012

Terry Boardman on Actualities - 28 juni 2012

Economieën op drift en vaart of stagnatie der volkeren - 17 juni 2012

Wisseling van de wacht - 10 juni 2012

Bredere economische horizon - 8 juni 2012

De eigenlijke Europese munt: eureka’s - 3 juni 2012

Dienstmededeling: internetadres Cahier gewijzigd - 3 juni 2012

Life with music - 3 juni 2012

Weer aan de bak - 2 juni 2012

2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - 2e tekstdeel - 18 april 2011

Uitweidingen over het Marcus-evangelie - Eerste tekstdeel - 11 april 2011

'Vereeuwigen' van teksten en plaatjes – Hardlopers en doodlopers - 4 april 2011

Culturele verscheidenheid en tijdsopgaven – Karma en reïncarnatie in de praktijk - 2 april 2011

Oponthoud - Reactie volgt nog - May the Force be with You! - 28 maart 2011

Blad voor de mond nemen of absolute waarheid verkondigen - 25 maart 2011

Japanese houding en inborst bij breuklijnen en waterscheidingen - 23 maart 2011

Living on the edge – Japan - 21 maart 2011

Preludes en dissonanten - Recapitulatie en overzicht - 19 maart 2011

Psychologie en genetica van (vleesgeworden) arrogantie - 13 maart 2011

Moderne literatuurkritiek – Waar gaat het over? - 12 maart 2011

The aftermath – Slotwoord bij drieluik over Judith von Halle - 11 maart 2011

Vermeende inwijding - Judith von Halle - 6 maart 2011

Saturday - 4 maart 2011

Hey Jude – Make it better - 3 maart 2011

Sign of times – Judith von Halle for instance - 2 maart 2011

Wie is wie met wie? – Willen echten echt opstaan! - 1 maart 2011

Leidraden, labyrinten, uitwegen en valkuilen - februari 2011

M. Vasalis en Naema Tahir - Niet kijken op een dag - 27 februari 2011

Waar staat Europa bij stil? - 12 februari 2011

Omgekeerde cultus (Michaël) en Faust - 7 februari 2011

Energiek vooruit - 29 januari 2011

Pauselijk bannen - Pro-actief 'herderschap' - 17 januari 2011

Start van het nieuwe jaar: 2011 - 11 januari 2011

Anders gepland - Datum verzet - 9 januari 2011

2010

Geesteswetenschap – Hoe werken de engelen in ons astrale lichaam? - 25 december 2010

Introductie van de bewustzijnsziel - Geschiedkundige impuls - 20 november 2010

Rol van Pentagon bij oorlog en vrede - Kennisworstelingen - 13 november 2010

Vergewissen van wiskunde - 27 oktober 2010

Vooral geen water geven en zeker geen koffie morsen - 24 oktober 2010

Proactieve interactie - Michel Gastkemper over Antroposofie Monitor - 14 oktober 2010

Voor- en achterland - Volkerenkunde - 14 oktober 2010

Open internetgemeenschap - 9 oktober 2010

Symbiosen en gedeelde belangen - 3 oktober 2010

Draken van onderwerpen - Wie stelt wie met wat aan de kaak? - 30 september 2010

Feit en fictie & Begrip en inzicht - Koers Antroposofische Vereniging - 29 september 2010

Hoofdkwartier antroposofische vereniging - 27 september 2010

Digitale bibliotheek - Zeno.org - 26 september 2010

Voetbal en vechtsporten zijn niet uit den boze - 25 september 2010

Full moon almost - Spiritual shopping or tell what you can sell - 27 september 2010

Hedendaagse maieutiek - 20 september 2010

Not asleep yet - 18 september 2010

Nederlandse vertaling Steiners voordrachtencyclus over Filosofie van Thomas van Aquino - 16 september 2010

Gemoederen in en rond de Antroposofische Vereniging - Taja Gut - 16 september 2010

Hemelvaartsdag 2010 - 13 mei 2010

Stralende lentedag - 6 mei 2010

Start - 28 april 2010

Vertalen - Translate